Bratislava 06.10.2023 (Skolske.sk)
Dňa 4.októbra 2023 sa v priestoroch novozámockej Knižnice Antona Bernoláka konala vernisáž výstavy Mira Vörösa, nesúca názov La vita.
Autora výstavy a jeho dielo predstavila kurátorka Tatiana Martišová:
„Doktor farmácie, pán Miro Vörös, dostal do vienka viac talentov ako väčšina z nás. Ale ako dobre vieme, a hovoria o tom rôzne bádania a štatistiky, talent nestačí. Z budúceho úspechu tvorí iba 30%. 60 % vytvára jeho pravidelné rozvíjanie a zdokonaľovanie a 10 % rôzne šťastné náhody či menej šťastné nehody. U pána Mira Vörösa sa už v detstve, prípadne v rokoch povinnej školskej dochádzky vynorili dve oblasti osobnostného rozvoja, pre ktoré mal výraznejšie predpoklady ako jeho rovesníci. Bol to šport a umenie. V prvej fáze života, prevládala dominancia športu: tréningov, zápasov, súťaží s mnohými úspechmi oblastnými i národnými. V tomto období maľovanie je tak trochu akoby na „vedľajšej koľaji“, pri časovej nedostatočnosti a náročnosti tréningových drilov. Posun k umeniu prichádza so štúdiom na strednej a vysokej škole a obrátené garde nastáva vstupom do profesijného života, do praxe.
Vo výtvarnom umení stavia na základoch, ktoré získal jednak v školskom vzdelaní , ale primárne v rámci súkromného vzdelávania u akad. mal. Ronalda Hanusa, ktorý bol rodinným príbuzným, a okrem iného aj prvým vysokoškolským pedagógom arteterapie (spoluautor textov Úvod do terapeutických techník, 1978), ktorý pravidelne korigoval jeho práce. ... Obdobie stredoškolského a vysokoškolského štúdia, je obdobím objavovania nových výtvarných techník: pastelu, oleja, akvarelu a dôležitých konfrontácií s konškolákmi zdieľajúcimi podobné záujmy. Na jednej strane je to zdokonaľovanie vlastného výtvarného prejavu, objavovanie nových tém a výtvarných prostriedkov, na strane druhej prvé verejné prezentácie. Prvé výstavy prinášajú so sebou vzrušenie, ale i obavy z prijatia autora i diela, obzvlášť pri výstave 2 autorov, kde prichádza aj k momentu vzájomného pôsobenia diel, i k samotnému hodnoteniu oboch autorov (prvá výstava 1977, DK Šaľa spoločná výstava so Zdenom Bugáňom). Ešte počas štúdií realizoval samostatnú výstavu v priestoroch Farmaceutickej fakulty, a odvtedy desiatku samostatných a niekoľko kolektívnych výstav.
Pán Miro Vörös je autorom hlásiacim sa k odkazu impresionizmu a postimpresionizmu. Z impresionizmu ho zajala prchavosť momentu, atmosférické zmeny, usiluje o zachytenie svetelných okamihov, prúdenia vzduchu, zmeny ovzdušia, premien krajiny v ročných obdobiach či každodenných náladách. Z postimpresionizmu ho inšpirovala hra s farbami, líniami, precíznosť maľby, dôraz na tvar a estetiku diela.
Zachytenie daného okamžiku sa u neho prevažne spája s technikou akvarelu, špeciálnej maliarskej techniky, ktorú do dejín výtvarného umenia spolu s krajinomaľbou „vrátil“ predchodca impresionizmu, anglický romantický maliar William Turner. Akvarel je síce náročnou technikou, pri ktorej nie je možná oprava, ale jej majstrovským zvládnutím autor dosahuje dokonalej ilúzie. Dielo je výsledkom svojského autorského videnia. Technikou akvarelu, autor maľuje krajinu( Po búrke), krajinu s architektúrou (Vlkolínec), mestskú architektúru (Benátky), prírodné scenérie ( Trávy), tiež abstrahované (skica začiatky s akvarelom) či abstraktné diela (desiatky diel vyjadrujúcich pocit, náladu).
Technikou oleja maľuje okrem už uvedených námetov rôzne typy kytíc aj ikonické slnečnice, obľúbeného autora Vincenta van Gogha. Historické lekárnické zátišia, ktoré majú osobité postavenie, tematicky čerpajú z profesného života a prepájajú ho s celoživotnou záľubou. Pán Miro Vörös má rád umenie a výzvy. Je výborným kresliarom, akvarelistom, maliarom. Vyskúšal si prácu s keramikou a verím že zdolá ďalšie výzvy ktoré mu prídu do cesty, či už profesné, alebo umelecké.“
Po otvorení výstavy riaditeľkou Knižnice Antona Bernoláka Helenou Bohátovou si účastníci podujatia so záujmom prezreli vystavené diela.
Výstava potrvá do 31. októbra 2023.