Bratislava 21. septembra (TASR) - Takmer polovica úloh z literatúry na prijímacích skúškach na gymnáziá a stredné školy nezodpovedala vzdelávacím štandardom. Odhalila to Štátna školská inšpekcia (ŠŠI), ktorá skontrolovala desať gymnázií a 13 stredných odborných škôl (SOŠ). TASR o tom informovali zo ŠŠI.
"Na základe našich zistení musím konštatovať, že prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry boli náročnejšie ako matematika, pričom na gymnáziách boli na prijímacích skúškach kladené vyššie nároky ako na SOŠ," povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Priblížila, že v 80 percentách gymnázií a dvoch tretinách SOŠ boli overované vedomosti zo slovenčiny nad rámec vzdelávacieho štandardu. V predmete slovenský jazyk a literatúra posúdili 1443 testových položiek, pričom 190 z nich nezodpovedalo vzdelávacím štandardom. Takmer polovica zo všetkých úloh v nesúlade sa vyskytla v otázkach z literatúry.
Na zlepšenie situácie vydala ŠŠI odporúčania vrátane lepšieho vzdelávania pre pedagogických zamestnancov v oblasti tvorby testov. Odporúča aj zavedenie jednotných štandardizovaných testov prijímacích skúšok pre uchádzačov o stredné vzdelávanie.
Hlavná školská inšpektorka tiež upozornila na novú školskú reformu na základných školách, ktorá sa zameriava na zlepšenie gramotností, rozvoj zručností, tvorivosť a kritické myslenie. "Upozorňujeme stredné školy, že bude potrebné sa zamyslieť nad obsahom prijímacích skúšok, ktoré sú dlhodobo stavané len na encyklopedických poznatkoch," uzavrela Štofková Dianovská.
ŠŠI dlhodobo sleduje prijímacie konania na gymnáziách a hodnotí kvalitu prijímacích skúšok v súlade so vzdelávacími štandardmi štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy. Z minulých rokov vyplynulo, že školy najmä v testoch zo slovenčiny a literatúry nedodržiavali tieto štandardy. Preto sa ŠŠI v tomto školskom roku zamerala aj na kontrolu prijímacieho konania v SOŠ.