Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Ľuboš Lukáč
26.05.2023

Seminár Rozumieme nadaným predstavil históriu a bezpečné prostredie

Odborný seminár Rozumieme nadaným bol sprievodnou akciou finále celoslovenskej Logickej olympiády na pôde Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 

Foto: Peter Ilenčík

Nadané dieťa rozvíjajú komplexne
Obľúbenú súťaž moderovala riaditeľka Centra poradenstva a prevencie v Sabinove Ľubica Richmanová Fabišíková. Ako ozrejmila, na nadanie dieťaťa môže upozorniť jeho rodič alebo pedagóg. Na ich podnet potom prejde diagnostikou. „Dôležité je i jeho IQ, ale sledujeme najmä všeobecné schopnosti. Chceme ho vzdelávať všestranne; aby bolo v osobnostnej i v emocionálnej zložke komplexné.“
Po diagnostike je dieťa vzdelávané formou individuálneho začlenenia alebo v triede pre intelektovo nadané deti. Situácia je však dnes nekoncepčná,“ upozornila. „Chceme inklúziu, čo je pekné, ale podmienky na to na Slovensku nie sú. Učitelia v tejto oblasti nie sú vzdelávaní,“ vysvetlila. Mrzí ju tiež spriemerovanie celoštátneho monitoringu, ktoré nezohľadňuje veľké regionálne rozdiely medzi žiakmi.

Nadaných treba motivovať, aby tu ostávali
Už klasický hosť podujatia Vladimír Dočkal z Trnavskej univerzity predstúpil pred odbornú a laickú verejnosť s prednáškou Zmeny v chápaní nadania v priebehu histórie. Štát slovami odborníka potrebám nadaných síce prispôsobuje legislatívu, ale neinvestuje do nich. Podporné tímy na školách budú podľa V. Dočkala jestvovať len dovtedy, kým budú dotované európskymi peniazmi.
Je úžasné, že sú aspoň skupiny nadšencov ako Ľuboš Lukáč a jeho spolupracovníci. Nie je to však systémové,“ skonštatoval. Myslí si, že štát by mal vytvoriť podmienky, ktoré by motivovali nadaných ostávať alebo vracať sa zo zahraničných štúdií späť na Slovensko.

pic
Foto: Peter Ilenčík

Deťom poskytujú bezpečné prostredie
Tému Bezpečné vzdelávacie prostredie pre žiakov s intelektovým nadaním rozvinuli riaditeľka Centra nadania, n.o. v Bratislave Martina Mátychová a Jana Jurášková zo Súkromnej základnej školy pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA v Bratislave. „Snažíme sa vytvoriť bezpečné prostredie, spoznať dieťa, vnímať jeho aktuálne potreby v súvislosti s vývinom a poskytnúť mu adekvátnu starostlivosť,“ zhrnula základný obsah intervencií Martina Mátychová.
Štát by nás mal menej brzdiť legislatívou a nechať viac samostatnosti učiteľom aj školám. A učiteľov samozrejme finančne lepšie podporiť,“ usudzuje Jana Jurášková. Ďalšími sprievodnými akciami finále Logickej olympiády bola prezentácia desiatich rokov fungovania prvého klubu nadaných detí na Slovensku v podaní Ľuboša Lukáča a Ingrid Storinskej, ktorej predchádzala dielňa tvorivého písania, vedená Dávidom Dziakom z Prešovskej univerzity.

Vlastný vstup mali i nadaní
Odborný seminár Rozumieme nadaným bol na vysokej úrovni. Rovnako super boli deti, ktoré mali vlastnú prezentáciu,“ skonštatoval za organizátorov veľkej akcie Ľuboš Lukáč. Za nadaných sa účastníkom akcie prihovorili Karla Ňachajová zo ZŠ na Šmeralovej ulici, Tibor Norko z Veselej školy na Volgogradskej ulici a Alica Šucová zo SZŠ DSA na Mukačevskej ulici, všetci prešovskí žiaci.
Rodičia by privítali viac takýchto informácií o problematike nadaných detí,“ uviedol Ľuboš Lukáč na margo skutočnosti, že podobných podujatí je ako šafranu.

​​​​​​​Text: Dušan Guman

pic
Foto: Peter Ilenčík
pic
Foto: Peter Ilenčík
pic
Foto: Peter Ilenčík
pic
Foto: Peter Ilenčík

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]