V spoločenskej sále Knižnice Antona Bernoláka v Nových Zámkoch sa dňa 4. apríla 2023 konala vernisáž výstavy pedagogičky a výtvarníčky Evy Pokornej.
Výstavu otvorila Helena Bohátová, riaditeľka Knižnice Antona Bernoláka.
Bližšie informácie a autorke výstavy a jej výtvarných dielach sme sa dozvedeli od Magdalény Klobučníkovej, kurátorky výstavy:
"Pod pojmom záhrada si predstavujeme vymedzený – ohraničený priestor, vyhradený pre rôzne druhy činností. Ktorá z činností sa nám vybaví ako prvotná sa odvíja od našich vedomostí, predstáv, zamerania, životných skúseností. Orientácia v histórii nás smeruje k divu starovekého sveta Semiramidiným visutým záhradám, vo filozofii k Epikurovej záhrade, tiež k botanickým záhradám - zhromažďujúcim zbierky rastlín, kláštorným rajským záhradám – oázam pokoja, k záhradám relaxačným, či utilitárnym.
Výstava prezentuje diela vzniknuté a „zušľachtené“ v imaginárnej záhrade výtvarníčky Evy Pokornej. Predpokladom pre jej vznik sú životné udalosti autorky, ktoré sú už všeobecne známe. Ukončenie pedagogickej činnosti, zmena mestského prostredia za vidiecke, Podunajskej roviny za pohorie Pohronského Inovca, nové benefity v podobe pravidelného pobytu v prírode, navýšeného voľného času, a tiež základný materiál na tvorbu, surovú ovčiu vlnu ako potenciálny materiál na plstenie.
Eva Pokorná bola vždy nesmierne aktívna a akčná výtvarníčka otvorená novým podnetom, akým bol napríklad aj účasť na kurzoch plstenia. Z počiatočného záujmu sa stáva dlhoročná „závislosť“. Roky hľadania možností materiálu, experimentu s technikou, farebnosťou, kompozíciou - zúročila v tvorbe úžitkových predmetov, akými sú čiapky, tašky, šperky, malé formáty obrázkov podľa predlohy.
S tvorbou stredných a veľkých formátov súvisí práve objavenie spôsobu využitia surovej vlny z domácej produkcie a jej prepojenie s klasickou merino vlnou. Systémom pokus, omyl sa prepracováva cez úskalia hľadania nových technológií, k veľkým výstavný formátom a vlastne toto obdobie môžeme považovať za vznik autorského programu plstených obrazov Evy Pokornej a jej vlneného sveta.
Uplynulo sedem rokov, počas ktorých vznikli desiatky diel. Z nich niekoľko výstavných kolekcií, prezentovaných na výstavách a súťažných prehliadkach. K najzávažnejším a najrozsiahlejším patrili výstavy v Pohronskom múzeu v Novej Bani a vo výstavnej sieni PF UKF v Nitre (2018), kde autorka predstavila celú škálu svojej tvorby vrátane krojovaných bábik, rozprávkových objektov a bytostí, ktoré dokladujú jej uvažovanie a výskum v oblasti plstenia. Strieda tvorbu dvojrozmerných diel – plstených obrazov s objektmi a experimentuje s farebnosťou. Pre toto obdobie je charakteristická tvorba v malých sériách dvoch až troch obrazov, vytvorených v jednotnom výtvarnom jazyku a formáte. V sériách variuje farebnosť, kompozíciu prvkov, formátové presahy, reliéfne spracovanie, množstvo detailov, liniek.
Od roku 2019 sa tvorba autorky značne začína odlišovať. Zmena je jednak námetová, autorka tematizuje rastlinný a živočíšny svet v rôznych vývojových štádiách. V tomto duchu vzniká séria diel Z inej záhrady I.,II.,III., Apidomorphus excelsis, či diela s názvom Terrafyt a Epifyt za ktoré získala Hlavnú cenu 58. ročníka Výtvarného spektra v roku 2021. Benefitom tohto víťazstva bola možnosť usporiadať autorskú výstavu v priestoroch NOC v Bratislave, ktorá bola realizovaná na prelome rokov 2022 a 2023. Práve táto výstava sumarizuje posun v tvorbe autorky. Kým obdobie do roku 2019 sa vyznačuje sýtou, v niektorých dielach až exotickou farebnosťou, v súčasnosti prevažujú diela monochrómne ( autorka necháva vyznieť farbu vlny), ustupuje kresliarsky a maliarsky prístup a primárny dôraz je položený na tvarovanie, modelovanie.
Ďalším dielom z tejto série je plastika Kytica s podnázvom, skús vidieť to, čo čítaš. Doteraz najrozsiahlejší autorský experiment v konštrukcii a nosnosti diela. Autorka reálne kvety nahradzuje zástupnými predmetmi so zhodnými názvami ako prilbica, kapsička, klinček, zvonček. Pre hravé výtvarné homonymum je v kontinuite s predošlou tvorbou objektov nesporné vysoké majstrovstvo spracovania. Zároveň je to dielo, ktoré má najviac naj. Naj-rozsiahlejšie, prácnejšie, dômyselnejšie, vtipnejšie, prepracovanejšie a ďalšie. V podobnom duchu vyznieva aj dielo Vetrica hájna, kde zámene názvu rastliny, zodpovedá tvaroslovie objektu.
V najaktuálnejšej tvorbe Herbár I., II., autorka využíva reálne rastliny. Vylisované a upravené do vhodného tvaru sa vplstením stávajú súčasťou transparentného obrazu, ktorého čitateľnosť je závislá od prestupujúceho svetla. Nakoľko sa táto nová forma stane súčasťou výtvarného programu autorky, alebo zostane iba krátkou epizódou – ukáže čas.
Eva Pokorná v posledných desiatich rokoch pravidelne vystavuje, zúčastňuje sa súťaží a jej diela sú často odmeňované.
Séria Stopy náleží k prvým odmeneným dielam. Biele vrstevnice na červenej ploche, ako stopy dávnych civilizácií, sú nositeľmi príbehov minulosti, osobných i kolektívnych, vrátane tých o spracovaní vlny, o plstení a historickej pamäti textilu preberanej a odovzdávanej ďalším generáciám.
Pri dielach zo série Tóny domoviny I. – II. môžeme v pozadí tušiť inšpiráciu kultúrnym dedičstvom v podobe tradičných dreveníc a hudobných nástrojov, pocitovo sú akési slovenské pastorále čerpajúce z kľudu a pohody vidieckeho života a krás krajiny. Séria získala ocenenie Textilná tvorba 2019 .
Aj ďalšie série Prebúdzanie I.-II., Hľadanie I.-II., Premeny I.-II. sú bez, alebo, - iba s minimálne zjavnou previazanosťou na reálny svet. Väzbu absentujúcu v obraze, akcentuje autorka názvom, ktorý je prostredníkom k jeho čítaniu. A tak diela vníma každý v súlade so svojim poznaním, predstavivosťou, citom, fantáziou. V osobných prežitkoch a skúsenostiach sa pred nami vynára rozhranie dvoch ročných období, keď zima na ústupe ešte udržiava svoju moc a jar nesmelo ohlasuje nástup a kontinuitu života.
Eva Pokorná je autorkou s osobitým výtvarným programom a vlastnou autorskou technikou, ktorá citlivo reaguje na tvorbu svojich kolegýň. Pre pripravovaný výstavný projekt na zadanú tému vznikajú solitérne diela od poeticko meditatívnych Lúka, cez hravé Pohyb, abstraktné Abstrakcia, Na hrane až po emotívne dielo Slza, ktoré reflektujú autorské programy vystavujúcich autoriek.
Výstava Z imaginárnej záhrady je súborom odmenených prác a aktuálnej tvorby autorky."
Výstavu si môžeme pozrieť do 28. apríla 2023.