Zverencov učia životnej rovnováhe a čeliť svetu
Základnú školu na Bajkalskej ulici charakterizujú dva základné rozmery: kvalitné vedomosti a rozvoj kladných charakterových vlastností. Oboje tu dopĺňa pozitívna klíma. Riaditeľka školy PhDr. Slávka Dudinská upozorňuje takisto na učenie životnej rovnováhe, tzv. well-beingu.
„K pozitívnej edukácii prispievajú kvalitní a kvalifikovaní pedagogickí zamestnanci. Deti a mladých ľudí našej školy počas prípravy do života sprevádzajú tak, aby boli múdri, silní, zvládali dnešný svet a dokázali sa z neho tešiť. Ľudí, ktorí vedia robiť rozumné rozhodnutia a rozvíjajú svoj ako aj spoločenský potenciál,“ vysvetlila.
Školu na „zelenom“ sídlisku zmodernizovali
Budova ZŠ Bajkalská sa nachádza na konci Sídliska III, charakteristickom množstvom zelene a ihrísk pre mladých i najmenších. Samotná škola v poslednom období zaznamenala niekoľko rekonštrukcií. „Pochváliť sa môžeme zmodernizovaním malej aj veľkej telocvične, učebne techniky, chemickej učebne, jazykového laboratória a počítačových učební,“ pustila sa menovať PhDr. Slávka Dudinská. Učebne disponujú kvalitným materiálno-technickým vybavením.
„Triedy s novým nábytkom poskytujú žiakom aj učiteľom príjemné a podnetné prostredie. Vzdelávanie je zamerané na vyučovanie anglického jazyka už od 1. ročníka a v triedach 2. stupňa na rozšírené vyučovanie matematiky, anglického jazyka a telesnej výchovy. Športová trieda je zameraná na atletiku.“
Pedagógovia sú úspešní na medzinárodnej scéne
„Sme školou rodinného typu a vzhľadom k tomu je pre nás dominantné, aby učitelia a žiaci boli rovnocennými partnermi,“ opísala filozofiu PhDr. Slávka Dudinská. „Fundovaní pedagógovia využívajú inovatívne metódy, podporujú tvorivé schopnosti žiakov, pestrosťou činností ich motivujú k učeniu sa a rozvíjajú ich osobnosti. Základnou zásadou ich práce je individuálny prístup tak, aby každé dieťa cítilo, že napreduje.“
Kvalitnému základnému vzdelaniu žiakov na Bajkalskej ulici napomáha inovovaný školský vzdelávací program. „Zohľadňujeme individuálne potreby a predpoklady každého žiaka. V jednotlivých výchovno-vzdelávacích predmetoch vyberáme vhodné metódy a formy práce. V našich radoch nájdete významné osobnosti z kultúry a športu, ktoré dosiahli úspechy nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Škola má zároveň kvalifikovaných športových trénerov,“ pochválila učiteľský kolektív jeho vedúca.
Pripravujú pre medziľudské vzťahy aj trh práce
Pre zamestnancov je prioritou, aby sa žiaci v škole cítili príjemne a bezpečne. „Akékoľvek problémy riešime hneď v zárodku. Učíme ich sociálnym zručnostiam, ktoré im pomáhajú etablovať sa v kolektívoch aj mimo školy počas krúžkových aktivít,“ priblížila riaditeľka. Vzdelávanie formou projektových aktivít prináša pocit úspechu všetkým žiakom a upevňuje tak dobrú klímu školy. „Škola veľmi pružne reaguje na výzvy a projekty zverejnené Ministerstvom školstva a ďalších organizácií. Z úspešných projektov spomeniem projekty Digitálne vybavenie, Inklúzia je proces, Pracuj a zmeň svoj život, Kvalitnejšími vedomosťami k lepšiemu vzdelávaniu, Dajme spolu gól, národný projekt Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II a iné,“ informovala PhDr. Slávka Dudinská.
Bodujú v slovenčine aj matematických súťažiach
Veľmi aktívni, čo sa projektov týka boli na škole i v čase pandémie ochorenia Covid 19. Jedným z nich bola literárna súťaž Prešovského samosprávneho kraja Daj fotke príbeh, v ktorej jeden zo žiakov získal 2. miesto. Jeho príbeh bol zároveň uverejnený v bulletine s rovnakým názvom. Čo sa týka materinského jazyka, škola obsadila 2. miesto v okresnom kole Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry.
Rozšírené vyučovanie matematiky prináša úspechy v podobe umiestnení žiakov v Matematickej olympiáde, Pytagoriáde, Matematickom klokanovi a Elektromatikovi. „Darí sa nám aj v informatike, či technike,“ skonštatovala PhDr. Slávka Dudinská. Jazykové a matematické pobyty prinášajú žiakom aj v tomto prípade učenie sa zážitkovou formou a prispievajú medzi nimi k prehĺbeniu spolupráce a spolupatričnosti.
S jazykmi pomáha univerzita, žiaci ich stretávajú i v ďalších predmetoch
Ako veľký prínos pre žiakov na prvom stupni spomenula riaditeľka školy spoluprácu s Inštitútom anglistiky a amerikanistiky Prešovskej univerzity. „K rozvoju jazykových zručností prispieva takisto čítanie kníh a tvorba projektov v anglickom jazyku. Jazykové zručnosti si deti overujú v dlhoročnom unikátnom projekte Čitateľská olympiáda v anglickom jazyku, ktorý sme vytvorili v spolupráci s pani profesorkou Zuzanou Strakovou.“
Kooperatívne učenie sa so študentmi Prešovskej univerzity na hodinách anglického jazyka poskytuje žiakom možnosť pracovať v malých skupinách. Jazykové zručnosti rozvíjajú zážitkovou formou. Metóda CLIL (Content and language integrated learning) znamená, že žiaci sa s cudzím jazykom stretávajú i počas vyučovania iných predmetov. „Môžeme sa pochváliť 1. miestom v celoštátnom kole anglickej olympiády a 1. miesto máme tiež v súťaži ELEsparks,“ uviedla PhDr. Slávka Dudinská. „Za veľké spestrenie považujeme, že súčasťou hodín anglického jazyka je dramatická výchova. Naši žiaci sa pravidelne úspešne zúčastňujú anglických súťaži ako aj divadelnej prehliadky Dramafest,“ pripomenula.
Voči talentom uplatňujú individuálny prístup
Pedagogickému zboru na žiakoch so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami záleží. „Považujeme za svoju povinnosť vyhľadávať a rozvíjať žiakov s nadaním. Či s umeleckým, športovým alebo intelektovým. Zohľadňujeme ich potreby a volíme metódy a formy práce, ktoré nadaným žiakom vyhovujú, posúvajú ich vpred a umožňujú vzdelávať sa v prirodzenom a bezpečnom prostredí.“
Talenty objavujú v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu a učitelia sa im následne venujú individuálne.
Tradičným športom sekunduje wrestling
Rozvoj športového talentu je na Bajkalskej samozrejmosťou. Nechýbajú futbal, florbal, volejbal, atletika, futsal, vybíjaná, bedminton a mas – wrestling. V tomto športe škola v máji zorganizuje Majstrovstvá Slovenska. Na druhom stupni sú športové triedy so zameraním na atletiku.
„Z množstva úspechov spomeňme celoslovenské 3. miesto dievčat v malom futbale, 3. miesto chlapcov v detskej futbalovej lige, 2. miesto dievčat na Slovensku vo florbale, 1. miesto v okrese vo vybíjanej a 1. miesto v okrese v hode kriketovou loptičkou.“
Vlastnými divadelnými hrami reagujú na aktuálne témy
Umelecky nadané deti na Bajkalskej účinkujú v divadle. „Máme pedagógov, ktorí píšu divadelné hry na aktuálne témy. Oslovujú nielen deti, ale aj dospelých. Žiaci takto získavajú nové zručnosti, ktoré obohacujú ich osobnosť a zdvíhajú ich sebaúctu.“
„Mladí herci školy spolupracovali na veľkých projektoch mesta Prešov, ktoré riadili naši zamestnanci. Boli to napríklad Vianoce pre mesto, Úsmev v dlani, Kde vládne šťastie, Deň matiek, Deň mlieka a podobne,“ vymenovala PhDr. Dudinská.
Veľký úspech zožalo Mliečne kráľovstvo
V máji 2022 sa na škole v rámci Medzinárodného dňa mlieka uskutočnil program s divadelným predstavením Mliečne kráľovstvo. Zožalo mimoriadny úspech a bolo navrhnuté na zaradenie medzi edukačné vzory na Ministerstve školstva. Špecialistka pre zariadenia školského stravovania v Prešove požiadala školu o prezentáciu diela na európskej úrovni.
Súčasťou každoročných Vianočných pastorále pre žiakov, rodičov, starých rodičov a tiež širokú verejnosť je divadelné predstavenie, v ktorom sú herecky zastúpené všetky triedy prvého stupňa. Hlavné roly obsadzujú žiaci druhého stupňa.
Pre žiakov so ŠVVP majú podporný tím
Všetci ľudia majú originálny potenciál a rôznorodosť robí z každého jedinečnú osobnosť – skonštatovala pani riaditeľka Dudinská. „Začlenenie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v bežnej triede je už bežnou realitou,“ informovala. „Badáme trend zvyšovania počtu týchto žiakov, medzi naše priority preto patrí takisto starostlivosť o nich. Vďaka projektu máme v škole podporný tím a asistentov učiteľa, ktorí začleneným žiakom poskytujú kvalitnú podporu a sú im oporou.“
„Hovoríme o žiakoch s vývinovými poruchami učenia, poruchami správania, ale aj o nadaných žiakoch. Začlenení žiaci postupujú podľa individuálneho vzdelávacieho programu a učitelia s asistentmi uplatňujú vo výchovno-vzdelávacom procese diferencovaný prístup.“
Problémy včas diagnostikujú a zmierňujú ich
„Úzko spolupracujeme s centrami poradenstva a prevencie. Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi individuálne. Jeho intervencie sú zamerané na zmiernenie negatívneho vplyvu poruchy alebo znevýhodnenia žiaka. Taktiež intenzívne pracuje so žiakmi prvého ročníka, ktorí majú problémy v učení. Snažíme sa o ich včasnú diagnostiku.“
Na podnet špeciálneho pedagóga odporučia deti do centra poradenstva a prevencie a do centra špeciálno - pedagogického poradenstva za účelom včasného nastavenia pravidiel, ktoré žiakom umožnia napredovať vlastným tempom. „Členovia podporného tímu budujú dôveru a pocit istoty, aby sa najmenší nebáli neúspechu, k čomu slúžia pestré aktivity. V centre našej pozornosti stojí žiak s jeho deficitmi a odchýlkami, ktorým sa treba venovať a neustále ho podporovať,“ objasnila PhDr. Slávka Dudinská.
Nadaným plánujú dať ešte väčší priestor
„Nakoľko naším cieľom je podporovať a rozvíjať nadanie žiakov v čo najväčšej možnej miere, uvažujeme o vytvorení Klubu nadaných deti. V tejto súvislosti sme oslovili iniciatívu Rozumieme nadaným a nadviazali spoluprácu s pánom PaedDr. Ľubošom Lukáčom. Pre našich pedagogických zamestnancov pripravil odborný seminár zameraný na spôsoby, ako s nadanými žiakmi pracovať. Ukázal nám možnosti, ich talent rozvíjať a ako ich vhodne motivovať a podporovať.“
„Zapojili sme sa tiež do projektu Logopédia zábavne z dielne Rozumieme nadaným, ktorá ponúka cvičenia a stratégie, využiteľné pri učení. Plánujeme tiež nadviazať spoluprácu so školským logopédom,“ avizuje riaditeľka.
Mladých vedú k pomoci starším
„Uvedomujeme si, že nestačí rozvíjať len detský intelekt. Je pre nás dôležité spolupodieľať sa na formovaní vôľovo-charakterových kvalít žiakov, ako aj ich zdravého emocionálneho vývoja,“ zdôraznila riaditeľka školy.
V roku 2008 bola ZŠ Bajkalská súčasťou pracovného tímu mesta Prešov, ktorý odštartoval spoluprácu detí a seniorov v projekte Starší mladým a naopak, čím na škole začalo dobrovoľníctvo. Žiaci 8. a 9. ročníkov majú takto príležitosť vyskúšať si nové role z netradičných perspektív a zažiť pocity spojené s nezištnou pomocou druhým.
Pomáhajú s voľbou vhodného povolania
Pozitívna edukácia znamená nielen kvalitnú výchovu a vzdelávanie, no i formovanie charakteru človeka, ktorý dokáže splniť požiadavky pre kvalitný život a samozrejme trh práce.
V škole pracuje špecialista – kariérny poradca, ktorý v spolupráci s učiteľmi už od 3. ročníka riadi kariérnu výchovu. Poradenstvom pomáha žiakom odhaľovať ich silné a slabé stránky. Rozličnými aktivitami stimuluje motiváciu žiakov a reaguje na ich potreby.
„V spolupráci s úradom práce pre žiakov končiacich ročníkov zabezpečuje aktuálne informácie z trhu práce a jeho trendov tak, aby si vybrali vhodnú strednú školu, ktorá im pomôže naplno rozvinúť svoj potenciál a plniť si sny,“ uzavrela riaditeľka Základnej školy Bajkalská PhDr. Slávka Dudinská výpočet možností a aktuálnych ponúk školy.
Text: Dušan Guman