Logopédia nie je len pre predškolákov
Väčšina ľudí si pod slovom logopéd automaticky predstaví zrkadlo a odborníka (logopéda) pracujúceho s predškolákom, ktorý sa spravidla učí l alebo r a snaží sa odstrániť „šušlanie“, či napraviť nesprávnu výslovnosť. O tom, že narušená komunikačná schopnosť sa zďaleka netýka iba predškolákov, sa môžeme presvedčiť nielen v logopedických ambulanciách, ale aj v každodennom živote. „Cieľom logopédie je dosiahnutie správneho vývinu reči, predchádzanie poruchám a chybám reči a odstraňovanie už vzniknutých rečových porúch,“ vysvetlil Ľuboš Lukáč, dlhoročný logopéd a pedagóg intelektovo nadaných detí.
Projekt je vhodný na hodiny slovenčiny, rozvíja verbálne a logické myslenie
Projekt Logopédia zábavne z dielne Iniciatívy Rozumieme nadaným ponúka základným školám cvičenia a stratégie, ktoré je možné využiť pri učení. Stretnutia s logopédom a žiakmi sú obohatením vyučovacieho procesu. „Jednoduché logopedické cvičenia podnecujú a vedú deti k správnej výslovnosti a rozvoju slovnej zásoby. V neposlednom rade tiež rozvíjajú logické myslenie,“ vysvetlil odborník. Netradičné hodiny „logopédie zábavne“ alebo „zábavnej logopédie so štipkou rozumu“ zažili žiaci 3.-4. ročníka Základnej školy na Bajkalskej ulici v Prešove.
Pri hre so slovami sa zahrali a nasmiali
Stretnutie s logopédom prebiehalo v rámci štyroch výučbových blokov, ktoré tvorili: hry na rozvíjanie slovnej zásoby, hry a cvičenia na rozvoj vyjadrovania, hry zamerané na rozvoj fonematického uvedomovania a zábavné hádanky a hlavolamy. Spoločne s pozvaným logopédom sa deti zhostili úlohy znamenite. Nechýbali dychové cvičenia, ktorých cieľom je prehĺbenie dýchania a zvládnutie fyziologicky správneho nádychu a výdychu pri hovorení. Dôležitým predpokladom pre správnu výslovnosť hlások je tiež artikulačná obratnosť hovoridiel, stretnutia sa preto venovali rozvoju slovnej zásoby. Súbor logopedických aktivít vhodne doplnila individuálna i skupinová práca žiakov.
Logopédia v škole vedie k správnej výslovnosti
O netradičné hodiny zábavnej logopédie je v školskom roku 2022/2023 obrovský záujem. Po začiatočnom overení projektu a aktivít v prešovských Kluboch nadaných detí sa hodiny rozvoja slovnej zásoby realizujú na ďalších školách. „Jednotlivé aktivity majú veľký význam pre rozvoj reči a myslenie detí. Aktivujú, obohacujú slovnú zásobu, zlepšujú fonematický sluch, vštepujú záujem a lásku k jazyku,“ priblížil Ľuboš Lukáč. Základná škola na Bajkalskej ulici v Prešove preto v spolupráci s autormi projektu Logopédia zábavne pokračuje. Zároveň spoločne pripravujú ďalšie aktivity zamerané na rozvoj žiakov. „Logopédia je dôležitá pre rozvoj reči detí. Ten sa pozitívne prejavuje nielen na výsledkoch žiakov v jednotlivých predmetoch, ale aj v bežnom živote a pomáha rozvíjať vzťahy,“ uviedla na margo úspešnej spolupráce špeciálna pedagogička ZŠ Bajkalská Alena Kažimírová.
Ako už bolo spomenuté, projekt Logopédia zábavne je jedným z projektov Iniciatívy Rozumieme nadaným. Okrem neho ponúka viac ako dve desiatky projektov pre nadané deti, pre deti s bystrou úvahou, deti hravé a ochotné rozširovať si obzory všetkými smermi.
Text: Dušan Guman