Bratislava 20. júla (TASR) - Školy, ktoré fungujú v dvojzmennej prevádzke, vidia ako najväčší problém nedostatočné priestory. Vyplýva to z dotazníkového, telefonického a terénneho výskumu, ktorý zrealizoval Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity.
"Spravidla je to dôvod, ktorý ich donútil dvojzmennú prevádzku zaviesť - množstvo tried, ktoré škola musela zriadiť, prekonalo priestorové kapacity školy," vyplýva z výsledkov výskumu. Viaceré pracoviská boli donútené prerábať na triedy aj iné miestnosti školy (napríklad kotolne, zborovne, sklady uhlia, priestory materských škôl, kabinety či kancelárie zástupcov riaditeľa) alebo miestnosti v škole priamo vytvárať.
Úrad zanalyzoval dvojzmenné prevádzky v základných školách. "Dvojzmenné prevádzky sú dlhodobým fenoménom v slovenskom školstve, v tomto systéme sa v triede striedajú dve zmeny, pričom jedna má výchovno-vzdelávací proces v dopoludňajších a druhá v popoludňajších hodinách," vysvetlil Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Tento systém školy zavádzajú najmä pre nedostatok priestorových kapacít.
Za najzávažnejší výstup z celej analýzy považuje úrad potvrdenie hypotézy o negatívnom vplyve dvojzmennej prevádzky na samotné školy, ich vedenie a učiteľov. Konštatuje, že školy majú často nedostatočné priestorové kapacity, vyučovanie sa realizuje v subštandardných priestoroch, ktoré sú často extrémne stiesnené. "Dvojzmenná prevádzka taktiež prispieva k úbytku žiakov školy nerómskeho pôvodu, ktorých rodičia premiestňujú na iné školy, kde je vyučovanie len doobeda a popoludní prebieha krúžková aktivita alebo školské kluby," dodáva Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity.
Dvojzmenné prevádzky sa podľa úradu nachádzali výlučne na východnom Slovensku, čo podľa nich kopíruje aj zastúpenie Rómov v jednotlivých regiónoch.