Bratislava 22. apríla (TASR) - Situácia v materských školách bola v školskom roku 2020/2021 mimoriadna z dôvodu výpadkov prezenčného vzdelávania a rozvíjania detí. Na túto situáciu materské školy pripravené neboli, dokázali však na ňu zareagovať. Tvrdí to Štátna školská inšpekcia (ŠŠI). Ako ďalej vyplýva z jej zistení, opakované vlny pandémie materské školy zvládli a dokážu pomenovať, čo potrebujú pre budúcnosť. TASR o tom informoval vedúci kancelárie hlavnej školskej inšpektorky Matúš Jarolín.
Pred blížiacim sa termínom zápisu do materských škôl ŠŠI pripomína niektoré zo zistení z materských škôl v uplynulých rokoch. Týkajú sa najmä požiadaviek vedenia materských škôl, ktoré sa v čase pandémie ukázali ako urgentné. Ak by sa situácia s pandémiou mala zopakovať a materské školy by museli byť opätovne zatvorené, je nutné prijať niektoré úpravy. "Hoci sa zdá, že ďalšia vlna pandémie sa neblíži, zriaďovatelia materských škôl by nemali podceniť prípravu na akékoľvek mimoriadne situácie v budúcnosti," vysvetlila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Dianovská Štofková.
Vyjadrenia riaditeľov materských škôl ukazujú, že na zvládnutie opakovaného dištančného vzdelávania by potrebovali jasne a zrozumiteľne stanovené pravidlá (72,7 percent opýtaných), doplnenie materiálno-technických prostriedkov (70,8 percent), metodickú podporu (50 percent) a finančnú podporu (44,2 percent). "Pozoruhodné je najmä to, že materské školy sú zrejme finančne dofinancované zo strany zriaďovateľa pomerne dobre. Potrebné je viac komunikovať, teda konzultovať, radiť sa a diskutovať aj v prípade zmien pravidiel. Tie si pýtalo viac ako tri štvrtiny opýtaných škôlok spolu s materiálno-technickým dovybavením," uviedla hlavná školská inšpektorka.
"ŠŠI na základe zistení v priebehu tohto školského roka odporúča zriaďovateľom materských škôl zamerať sa najmä na komunikáciu s vedením škôlok. Riaditeľky materských škôl by privítali viac záujmu o prácu učiteliek, viac vzdelávania pre ne, lepšiu metodiku a usmerňovanie od odborníkov. Zvláštny dôraz kladú na spoluprácu pri vytváraní inkluzívnych tímov v záujme odbornej pomoci každému dieťaťu," priblížila Dianovská Štofková. Súčasne by riaditeľky chceli mať podľa nej viac slobody pri prijímaní detí, bez zásahov zriaďovateľa do určenia podmienok prijímania do materskej školy.