Bratislava 16.03.2022 (Skolske.sk)
Deň bezpečného internetu, alebo SID (Safer Internet Day) je udalosť, ktorá je iniciovaná Európskou úniou a je aktívne podporovaná vo viacerých štátoch po celom svete. Koná sa každý rok vždy v druhom februárovom týždni – tento rok 8. februára. Hlavným cieľom iniciatívy je upozorniť verejnosť, najmä deti a mladých ľudí, ako treba bezpečnejšie a svedomitejšie používať digitálne technológie, najmä Internet a smartfóny.
Aj naša škola sa vo februári zapojila do Dňa bezpečného internetu, ktorého sa zúčastnili triedy prvého, druhého a tretieho ročníka formou dvojhodinového workshopu. Prvá téma sa týkala hesiel, vrátane ich zvýšenia bezpečnosti. Snažili sme sa upozorniť študentov na skutočnosť, že bezpečné heslo pozostáva z minimálne 8 znakov obsahujúcich veľké a malé písmená, čísla a špeciálne znaky (napr. @ # $ %). Ďalej sme uviedli najčastejšie používané ľahko prelomiteľné heslá napr. 123456, heslo, qwerty, abc123 atď. U študentov sme si tiež overili, či ich aktuálna emailová schránka neunikla počas phishingového podvodu. Na konci témy si viacerí z nich okamžite zmenili heslá na sociálnej sieti a e-mailovej adrese.
Nasledujúca téma sa týkala bezpečného používania mobilných zariadení. V závislosti od operačného systému (Android a iOS) sme prediskutovali bezpečné sťahovanie aplikácií v obchodoch Google Play a App Store. Upozornili sme ich na nebezpečenstvo voľne stiahnuteľných aplikácií, napr.: milióny falošných čísel stiahnutí namiesto mena vývojára aplikácie, falošné pozitívne recenzie, nepreberanie do úvahy práva, ktoré dostáva aplikácia. Tie môžu v konečnom dôsledku viesť k odpočúvaniu a strate súkromia, keďže je možné získať polohu používateľa a získať osobné údaje (listy, SMS atď.). Súčasťou témy bolo aj zálohovanie (Backup programy) a možnosti nájdenia strateného telefónu (napr. Google Find My Device / Find My iPhone). Vybrané programy si žiaci nainštalovali a otestovali.
Ďalšou témou bolo potencionálne nebezpečenstvo Facebooku. Poukázali sme na to, že obrazový materiál nahraný na sociálnu stránku sa stane majetkom stránky, takže sa môže dokonca uvádzať na trh. So žiakmi sme diskutovali o tom, aký obrázok (selfie) sa oplatí nahrať, ktorý napr. nebude ich brániť pri ďalšom hľadaní zamestnania, neobsahuje osobné údaje a neodráža ich finančnú situáciu.
Tému nasledoval svet hoaxov (pseudospráv), ktorý v dnešnej dobe má prvoradý význam. Žiaci boli rozdelení do skupín a mali objaviť znaky typického hoaxu v rôznych pseudospravodajstvách (lekárske, komerčné) napr. šokujúce informácie, uvedenie dôveryhodného zdroja, povzbudenie k preposlaniu. Na konci cvičenia si mohli prečítať ďalšie správy na internete, z ktorých bolo potrebné rozpoznať skutočné a nepravdivé správy.
Poslednou témou bol phishing. Tu sme sa rozprávali o tom, že ako sa snaží internetový podvodník počas phishing-u získať naše osobné údaje (identifikátor, heslo, číslo kreditnej karty, atď.). Uviedli sme im príklady e-mailových a webových podvodov a neskôr aj oni ich museli rozpoznať. Na konci práce sme ich požiadali, aby sa prihlásili na svoj účet na Facebooku. Táto stránka bola kópiou prihlasovacej obrazovky Facebooku vytvorenej na učiteľovej webovej stránke. Našťastie si drvivá väčšina všimla, že názov webovej stránky bol odlišný od pôvodného, takže svoje heslá nezadali (ostatní, ktorí zadali, povedali, že sa spoliehali na mňa ako učiteľa J ). Na základe toho sme zdôraznili: ak niekto pošle odkaz (v maily alebo na webovej stránky) je potrebné sledovať zelené "https" slovíčko a pred ním "zelený zámok" v názvoch webových stránok (najmä stránkach bánk a sociálnych stránok), čo je znakom bezpečného pripojenia.
Ako posledné cvičenie vo forme domácej úlohy, žiaci museli vytvoriť príbehy z toho, čo sa naučili, aby s tým mohli upozorniť ostatných na nebezpečenstvo digitálneho sveta.
Zoltán Soóky
Gymnázium Petra Pázmáňa s VJM, Nové Zámky