Kežmarok 17. decembra (Skolske.sk)
Existujú rôzne kritické pohľady a sú menované rôzne príčiny, prečo sa v školách vychovávajú poddajní a neproduktívni ľudia. Jedným z týchto príčin je, že žiakov nedostatočne vedieme k spolupráci, máme potrebu niečo testovať, porovnávať či "vyťahovať informácie", namiesto toho, aby sme učili tým, že im dovolíme bádať a dopátrať sa k výsledku, žiakom nie je zodpovedaná otázka "prečo...", chýba tiež priestor pre dostatočnú pozornosť talentom.
Na druhej strane mince je však do veľkej miery "vyhorený" pedagóg aplikujúci tradičné a dnes nefunkčné prístupy, ktorými nevytvárajú podnetné prostredie a podmienky na rozvoj osobností - memorovanie, čítanie / diktovanie učiva, nepútavý výklad... trestanie žiakov za chyby a podobne. V zbore učiteľov je stále relatívne významná skupina a svojmu povolaniu oddaných jednotlivcov, ktorí majú záujem zapájať sa do mimoškolských aktivít. Problémom je samozrejme tiež nedostatočne kvalitné vzdelanie učiteľov a nezdravé podnety k výberu takých vzdelávaní, ktoré budú pre samotný výchovno-vzdelávací proces zmysluplné. V praxi učiteľa možno identifikovať rôzne problémy ako sú problémy s čítaním, písaním, počítaním či pravopisom, problémy s domácimi úlohami či nesamostatnosť.
Tieto problémy majú rôzne príčiny, ktoré nedokáže vyriešiť pedagóg v škole alebo lektor, v rámci projektu, nakoľko ide o problém vyžadujúci si komplexnejší prístup, ktorý zasahuje až do rodiny. V tomto prípade má projekt ambície byť prvkom, ktorý bude dopĺňať tento komplexný prístup k riešeniu rôznych situácií a to v spolupráci so školou, školským inkluzívnym tímom a rodinou.
ndividuálna a skupinová práca so žiakmi V projekte využívame služby odborného personálu najmä lektorov a konzultanta pre vzdelávanie. Lektori sú primárne pedagogickí a odborní zamestnanci spolupracujúcich škôl v zmysle platnej legislatívy a tiež ďalších školských zariadení, ktoré prejavia záujem o spoluprácu dodatočne počas implementácie projektu.
V rámci aktivity je významným článkom odborný konzultant vzdelávania , ktorého úlohou je príprava a operatívna konzultácia s odborným/pedagogickým personálom spolupracujúcej školy pri identifikácií potrieb a nastavovania mimoškolskej aktivity.
Aktivita predpokladá spoluprácu odborného konzultanta vzdelávania a samotného lektora , čo vytvára predpoklad kumulácie poznatkov o potrebách žiakov, ich znalostí a nedostatkoch, silných/slabých stránok žiakov a možnosti vytvárania skupín s individuálnymi potrebami alebo práce s jednotlivcami. Zabezpečuje nastavenie odborných činností vykonávaných lektorom na základe výmeny informácií a v spolupráci so školským špeciálny pedagógom, s vyučujúcimi učiteľmi a s rodičom/zákonným zástupcom, prípravu podkladov a odporúčaní pre lektorov, ich odborné vedenie v súvislosti s výkonom mimoškolskej vzdelávacej činnosti. V prípade relevantnosti zabezpečuje výmenu informácií a vzájomná koordinácia s inkluzívnymi tímami spolupracujúcich subjektov v rámci podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zúčastňujúcimi sa mimoškolskej vzdelávacej činnosti s cieľom uspokojovania ich vzdelávacích potrieb.
Na základe odbornej konzultácie lektori poskytujú odbornú podporu žiakom napr. v podobe- doučovania (individuálne, skupinové) napr. v súvislosti s reparátmi, podpora pri spracovaní domácich úloh, výklad / vysvetlenie učiva nepochopeného vo vyučovacom procese, overovanie znalostí žiakov, precvičovanie čítania, písania, pravopisu, individuálne cvičenie pre znalostne neuspokojených žiakov (napr. príprava na olympiády) v rámci podpory talentov, ktoré majú potenciál zvýšiť ich školskú úspešnosť, reedukačné a kompenzačné cvičenia, kurz / tréning techník smerujúcich k zvyšovaniu sebavedomia žiakov pri riešení problémov nesamostatnosti, kurz / tréning techník smerujúcich k systematizácií učenia a efektívneho učenia, ďalšie aktivity smerujúce k zvyšovaniu školskej úspešnosti žiakov (napr. matematika v praxi, slovenčina v praxi, zvyšovanie praktických IT zručností...a iné).
Problémy žiakov s dopadom na ich školskú úspešnosť majú rôzny pôvod, no primárne ide o problémy súvisiace s rodinou a nedostatočne podnetným prostredím. Ambície ani možnosti tohto projektu preto nie je možné riešiť komplexne, čo nemá znižovať ambície odborného personálu projektu pri vytváraní najvhodnejších podmienok pre cieľovú skupinu. Práve preto je časť tejto podaktivity venovaná spolupráci s inkluzívnym tímom spolupracujúcej školy.
Cieľom aktivity je vytvorenie podmienok zvyšujúcich ich školskú úspešnosť. Cieľovou skupinou sú žiaci základných škôl vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Benefitom tejto podaktivity je prostredníctvom vytvorenia lepších podmienok pre zvyšovanie školskej úspešnosti očakávané zlepšenie študijných výsledkov cieľovej skupiny, ale napríklad tiež zlepšenie triednej klímy. Benefity bude pociťovať aj rodina (napríklad v prípade využitia podpory pri spracovaní domácich úloh či techník pri systematizácií učenia).Výstupmi projektu je konkrétna parciálna aktivita (doučovanie, výklad, overenie znalostí).
Realizácia aktivít je organizovaná v učebniach spolupracujúcej školy v zmysle dohody s vedením školy a v rámci pravidiel určených školským poriadkom. V čase pandémie aj pomocou online priestoru a digitálnych prostriedkov. Rozvoj kompetencií (pedagogických a odborných zamestnancov základných škôl v zmysle platnej legislatívy) z predchádzajúcej spolupráce so zamestnancami škôl a riaditeľmi škôl možno konštatovať, že pedagogickí a odborní zamestnanci príjmu častokrát akékoľvek dostupné vzdelávanie bez toho, aby malo reálny potenciál prispieť k zvyšovaniu kvality vzdelávania v podobe pútavého výkladu učebnej látky.
V rámci projektu má OZ Zvonkohra zámer z paušálnej sadzby na ostatné oprávnené výdavky podporiť lektorov podobe financovania kurzov či vzdelávania zvyšujúcich ich profesijné kompetencie.
Cieľom aktivity je vytvorenie podmienok pre zvýšenie profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov. Cieľovou skupinou sú pedagogickí a odborní zamestnanci základných škôl v zmysle platnej legislatívy. Benefitom tejto podaktivity je zlepšenie podmienok pre zvyšovanie školskej úspešnosti, ktoré sa môže prejaviť napr. zlepšením triednej klímy zmenou prístupu učiteľa k žiakom, novým - pútavým výkladom učiva, a to v závislosti od výberu konkrétneho typu vzdelávania / kurzu, ktorý si príslušná osoba určí po dohode so zodpovedným zamestnancom žiadateľa - konzultanta pre vzdelávanie.
Benefity nepriamo pocíti aj rodina žiaka z cieľovej skupiny. Výstupmi projektu je absolvovaný kurz / vzdelávanie. Realizácia je zabezpečená výberom externého kurzu organizovaného vzdelávacou alebo inou inštitúciou, ktorá poskytuje príslušné vzdelávanie / kurz.
Projekt prebieha v Základnej škole v Ľubici, v Krížovej Vsi, Rudňanoch, Jánovciach, v Poprade na ul. Jarná, Žakovciach. OZ Zvonkohra ešte chce v roku 2022 na spoluprácu osloviť základné školy z okresu Stará Ľubovňa. Tento projekt sa realizuje vďaka podpore Európskeho sociálneho fondu, Európskeho fondu regionálneho rozvoja a Operačného programu Ľudské zdroje. PaedDr. Eva Raffajová