Bratislava 1. októbra (TASR) – Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) kontrolovala v školskom roku 2020/2021 prijímacie skúšky na 16 vybraných gymnáziách, pričom sa zameriavala na kvalitu ich príprav, organizáciu, priebeh, ale aj výsledky. Pri kontrole zistila inšpekcia nesúlad s právnymi predpismi na viac ako polovici zo sledovaných gymnázií (deväť gymnázií). TASR o tom informoval Matúš Jarolín z Ústredia ŠŠI.
"Každoročné poprijímačkové diskusie učiteľov a rodičov, či gymnáziá dodržali svoje nastavené kritériá prijímacieho konania, sa stali pre nás podnetom na detailnejšie overenie týchto polemík. Pri kontrole sme zistili nesúlad s právnymi predpismi na viac ako polovici zo sledovaných gymnázií," uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská. Ako doplnila, niekde išlo len o "menšie" nedostatky, ale v niektorých školách došlo k závažným porušeniam právnych predpisov.
Na jednom gymnáziu do štvorročného vzdelávacieho programu napriek rozhodnutiu ministra školstva o konaní sa riadnych prijímacích skúšok a školskému zákonu upravujúcemu ich podobu nerealizovali prijímaciu skúšku z profilových predmetov a o prijatí rozhodli na základe priemeru známok a iných kritérií. Inde k testom z profilových predmetov pre osemročný program vzdelávania zaradili aj test zo všeobecných poznatkov. V ďalších školách zas neurčili konkrétnu hranicu medzi úspešnosťou a neúspešnosťou na prijímacej skúške, či nesprávne určili v kritériách súčet bodov za testy z profilových predmetov pri hodnotení výsledku prijímacej skúšky. Inšpekcia konštatuje, že na niektorých gymnáziách medzi testové úlohy zo slovenského jazyka a literatúry zaradili aj také, ktoré boli nad rámec vzdelávacieho štandardu tohto predmetu a ich znalosť nebola súčasťou učiva základnej školy.
K najdôležitejším odporúčaniam riaditeľom škôl zo ŠŠI patrí eliminovanie úloh na nižšie myšlienkové procesy a zvyšovanie podielu úloh na analýzu, hodnotenie, prípadne tvorbu či častejšie zaraďovanie úloh na prácu s textom a čitateľskú gramotnosť do testov zo slovenského jazyka a literatúry a znižovanie počtov úloh vyžadujúcich si encyklopedické vedomosti a memorovanie. ŠŠI odporúča tiež stanovenie náročnosti zadaní z profilových predmetov tak, aby vytvárali predpoklad na prijatie uchádzačov disponujúcich potenciálom na dosahovanie vyššej úrovne funkčnej gramotnosti.
Na základe zistení ŠŠI očakáva oveľa väčší záujem a aj angažovanosť zriaďovateľov gymnázií pri presadzovaní poslania tohto typu škôl pripravovať žiakov na vysokoškolské štúdium. Zároveň by mali začať diskusiu vo vlastných radoch, či niektoré gymnáziá majú opodstatnenie pre ďalšiu existenciu.