Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
14.06.2021

Zjednotenie financovania škôl odobrili do pôsobnosti rezortu školstva

Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov.

Na archívnej snímke nápis na budove, v ktorej sídli Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. FOTO TASR - Jaroslav Novák

Bratislava 14. júna (TASR) - Financovanie škôl a školských zariadení v regionálnom školstve by sa malo zjednotiť do pôsobnosti ministerstva školstva. Vyplýva to z novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve z dielne rezortu školstva, ktorú v pondelok odobril Výbor Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. TASR to potvrdil jeho predseda Richard Vašečka (OĽANO).

"Žiadny zásadný pozmeňujúci návrh tu nebol," povedal Vašečka. Ako tvrdí, zväčša ide len o drobné úpravy, obsahovo sa nemenilo nič.

V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku toho časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR. "Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra," uvádza rezort školstva v predloženom materiáli.

Ministerstvo školstva konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1) a následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.

pic
Na archívnej snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling. FOTO TASR - Martin Baumann

V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. "Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu," uviedol rezort školstva. Úlohou zákona má byť tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.

Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov - odborov školstva - spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]