Bratislava 21.05.2021 (Skolske.sk)
Cieľom realizácie projektu je v oblasti aktivít vedúcich k rozvoju digitálnej a informačnej gramotnosti odstrániť v značnej miere sa vyskytujúci formalizmus.
Aj napriek konštatovaniu, že gramotností rozvíjame prierezovo, v každom predmete, prevláda často formálny prístup, a to v zmysle použitia IKT na vyučovaní - bez jasného cieľa, ktorý má žiak v tejto oblasti dosiahnuť. Chýba podporný materiál, ktorý by umožnil odlíšiť jednotlivé úrovne informačnej a digitálnej gramotnosti.
Vytvorili sme metodiky vychádzajúce zo štandardov ISTE NETS (ide o najrozšírenejšie štandardy pre využitie technológií vo vzdelávaní).
Jednotlivé oblasti pre vstupnú diagnostiku úrovne predmetnej gramotnosti sú nasledovné:
1. Rozpoznať potrebu informácií (problému). Uvedená oblasť má dva indikátory: formulácia problému a určenie typu informácie.
2. Nájsť, získať, posúdiť a spracovať informácie. Uvedená oblasť má štyri indikátory: získanie informácie, posúdenie relevantnosti a úplnosti informácie, posúdenie pravdivosti informácie, spracovanie informácie.
3. Spracovanie a znázornenie informácie. Indikátory: spracovanie textu, spracovanie tabuliek a grafov, spracovanie grafiky, spracovanie zvuku a videa.
4. Použitie vhodných postupov (algoritmov) pri efektívnom riešení problému: analýza získaných informácií, identifikácia a výber vhodných prostriedkov pre riešenie, modelovanie a simulácia, formulácia algoritmu pre riešenie problému, plánovanie postupu riešenia, hodnotenie získaného riešenia a použitého postupu.
5. Tvoriť a spolupracovať na tvorbe inovácií. Indikátory: voľba vhodnej formy, vytváranie originálneho diela, komunikácia, online spolupráca a zdieľanie informácií.
6. Výsledky prác zdieľať a prezentovať v edukačnom prostredí. Indikátory: publikovanie, prezentácia, vytváranie digitálnej identity, budovanie osobného vzdelávacieho prostredia.
Uskutočnili sme webinár, v ktorom objasňujeme uvedenú problematiku a je voľne prístupný záznam.