Bratislava 19. mája (TASR) - Centrum environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica a Komenského inštitút nominovali štyroch pedagógov na ocenenie Global Teacher Prize. Udeľuje ho nadácia Varkey Foundation pre najlepších pedagógov z celého sveta. Nominovaní sú za vzdelávanie žiakov zo sociálne vylúčeného prostredia, prípadne za to, že do škôl prinášajú inovácie. Nomináciu získali Ladislav Ogurčák z Levoče, Iveta Barková zo Senca, Stanislava Opátová z Nižnej a Monika Podolinská z Muránskej Dlhej Lúky.
„V roku 2016 získal Komenského inštitút licenciu na organizovanie národnej ceny a po vzore 40 ďalších krajín realizujeme projekt na národnej úrovni v podobe ocenenia Učiteľ Slovenska. Máme teda dobré znalosti o tom, kde sú výnimoční pedagógovia a tohtoročné nominácie sme dobre zvážili,“ skonštatovala manažérka inštitútu Zuzana Labašová.
Nominácie vybrali odborníci na základe ich práce, do úvahy však brali aj odporúčania ich žiakov. Pri Ogurčákovi vyzdvihla jeho bývalá žiačka Nikola schopnosť zapojiť ju ako zdravotne znevýhodnenú do bežného vzdelávacieho procesu. "Môže sa študentka bez ruky rovnať zvyšku študentov bez hendikepu a bude bez problémov zvládať prax v materskej škole, školskom klube detí, telesnú výchovu, výtvarnú výchovu či každodenné povinnosti počas ostatných vyučovacích hodín? Môže sa z dievčaťa bez ruky stať vyštudovaná pani učiteľka? Môže,“ napísala Nikola.
Barkovú ako inovátorku jej bývalá žiačka Lucia vyzdvihla za významné ovplyvnenie jej celoživotného smerovania. "Nechali ste nás samých myslieť, rozvíjali ste naše skutočné hodnoty a potenciál. Doslova ste otvárali obzory, aby sme sami raz pochopili, že svet je väčší a komplexnejší, ako sme si v pätnástich rokoch mysleli,“ odkázala Lucia pedagogičke.
Nominovanou je tiež Opátová, učiteľka na prvom stupni, ktorá prináša do oravského regiónu nové metódy výučby a buduje u detí čitateľskú gramotnosť. Pomáha tiež iným pedagógom zdokonaľovať sa vo svojej práci. Nominovaná Podolinská sa snaží pomôcť deťom zo sociálne vylúčeného prostredia, ukazuje im svet mimo osady a pomáha im cítiť sa v ňom dobre. Zároveň posilňuje v deťoch hrdosť na ich korene a identitu.
Ocenenie Global Teacher Prize je súčasťou dlhodobého záväzku Varkey Foundation zlepšiť postavenie učiteľov. Ide o celosvetové ocenenie, ktoré vychádza z presvedčenia, že nedostatočné vzdelanie je dôležitý faktor v pozadí spoločenských, politických, ekonomických a zdravotných problémov, ktorým spoločne čelíme. Vzdelávanie má schopnosť redukovať predsudky, chudobu a konflikty, a preto verí v posilnenie roly učiteľa.
Nominácie z jednotlivých štátov uzavreli tento týždeň, odborná porota z nich bude vyberať 50 najlepších.