Bratislava 28.04.2021 (Skolske.sk)
Sú však tieto novodobé senzácie naozaj len neškodným zdrojom informácii a zábavy? Alebo je za nimi niečo viac? Niečo, čo si možno ani sami tvorcovia ešte neuvedomujú. To sú otázky, ktoré by si mal položiť každý užívateľ týchto „neviditeľných upírov dát“.
Pandémia praje sociálnym médiám
Dilema, týkajúca sa sociálnych médií, tu už existuje niekoľko posledných rokov. Dnes sa však stáva ešte oveľa viac aktuálnejšou. Podľa výskumnej organizácie Digital Commerce 360, sa počas pretrvávajúcej pandémie používanie sociálnych médií mnohonásobne zvýšilo. A to najmä počas pobytu v karanténe. Respondenti tiež potvrdili, že okrem používania im už známych platforiem, vyskúšali a začali používať aj úplne nové. Medzi týmito figuroval aktuálne najpopulárnejší TikTok.
Pozornosť, zlatá baňa sociálnych médií
To, že sa na sociálnych médiách môžeme stať závislými, nie je pre nikoho nič nové. Čo však z toho tieto spoločnosti majú? Nejeden užívateľ predsa vie, že používanie Facebooku, Instagramu,... je predsa zadarmo. Tak ako je potom možné, že technologickí lídri ako Google produkujú bilióny a bilióny dolárov, keď za ich služby vlastne vôbec neplatíme?
Odpoveď na to je jednoznačná. Zarábajú na našej pozornosti. Táto pozornosť, ktorú médiám venujeme vedie k činom. Liky, komentáre, sledovanie videí, ukladanie príspevkov, dokonca aj to, ako dlho sa pozeráme na nejaký obrázok. Všetky akcie, ktoré na sociálnych médiách vykonávame sú monitorované a zaznamenávané. Z tohto množstva informácií sa vytvárajú naše osobné dáta. Dáta, ktoré sú kľúčom k odpovedi na otázku - ako na nás zarábajú?
Sme alebo nie sme zákazníkmi?
Mnohé služby, o ktorých si myslíme, že sú zadarmo, financujú zadávatelia reklamy. A prečo týmto spoločnostiam platia? Pretože oni nám ich reklamy neustále ukazujú. Dnes už takmer neexistuje platforma, ktorej súčasťou by reklama nebola. V jednom videu na YouTube sa nachádza vždy minimálne jedna, pokiaľ samozrejme nie ste platiteľom Premium účtu. Rovnako to tak je aj na Instagrame a o Facebooku už ani nehovorím.
Investor do technológii, Roger McNamee, ktorý má viac ako 30 ročné skúsenosti so spoločnosťami v Sillicon Valley, hovorí: „Počas prvých 50 rokov vyrábal priemysel v Sillicon Valley produkty – hardware a software. Tieto produkty predával zákazníkom. Jednoduchý obchod. Posledných 10 rokov však najväčšie spoločnosti predávajú svojich používateľov.“ (Roger McNamee, 2020, The Social Dilemma).
Doba sa zmenila. Už nie sme viac zákazníkmi. My sme to, čo sa predáva. Toto je realita, ktorá určite stojí za zamyslenie.
Súťaž, o ktorej nevieme
Každý z obchodníkov chce mať istotu, že jeho reklama bude úspešná a veľké spoločnosti sa tento úspech snažia čo najlepšie predpovedať. To dosiahnu veľmi jednoducho. Zozbierajú o svojich používateľoch – sledovateľoch reklám – čo najviac dát. Aby však tieto dáta získali, musia si svojich sledovateľov najskôr získať.
Mnoho ľudí si myslí, že Google je len vyhľadávač a na Facebooku alebo Instagrame sa iba pozeráme, čo robia naši kamaráti. Neuvedomujeme si, že v pozadí prebieha súťaž. Súťaž o našu pozornosť.
Cieľom všetkých veľkých firiem je udržať si záujem ľudí za obrazovkami. K tomu využívajú všetky možné prostriedky. Zaznamenávajú informácie o tom, aké príspevky sa nám páčia, na akú fotku klikneme, akých ľudí sledujeme a o aké témy sa zaujímame.
Sami môžeme postrehnúť, že náš „feed“ je perfektne prispôsobený našim záujmom. Systémy sú naprogramované tak, že nám automaticky zobrazujú veci, ktoré by sa nám mohli páčiť. A ako to už býva zvykom, my sa necháme nalákať. Samozrejme, veď je to prirodzené. Ale tak len nahrávame do karát celému systému personalizácie reklám.
Načo sú im naše dáta?
Je tu však ešte jedna, horšia skutočnosť, a síce, že spoločnosti o nás majú viac informácií ako kedykoľvek v dejinách. Nikdy predtým neboli súkromné dáta tak ľahko dostupné.
Veľa ľudí sa mylne domnieva, že ich osobné dáta sa predávajú. Nie je to však tak. Predaj informácií nie je v záujme veľkých spoločností.
Tu sa vynára otázka: Načo im teda vlastne sú? Odpoveď možno mnohých prekvapí – aby dokázali predpovedať naše činy.
Vytvárajú modely, ktoré sa čím ďalej tým viac zdokonaľujú. Každým kliknutím na fotku, likom, komentárom, a tak ďalej, sa tieto modely stávajú presnejšími. Tým, že vedia predpovedať, čo urobíme, ako sa v budúcnosti zachováme, vytvárajú ten najdokonalejší vzor. Vzor, ktorý sa stáva predmetom záujmu ich zákazníkov.
Kľúčom je poznanie
To, že sa o sociálnych médiách a ich vplyve začína rozprávať čoraz viac, len dokazuje, že ich následky môžu vyrásť do neočakávaných rozmerov. Naša spoločnosť už nie je ako predtým. V minulosti sa nikdy dezinformácie nešírili tak rýchlo, ako dnes. Predtým sme sa nemuseli obávať závislostí v takom rozmere, ako v súčasnosti.
Nádej tu však vždy bola a aj bude. Rozprávajme o problémoch, ktorých pozadie pozná len málokto. Snažme sa šíriť tieto vedomosti medzi ostatných. Pretože práve poznanie a následné poučenie sa z chýb môže z nášho sveta urobiť lepšie miesto.
Text a foto: Natália Lohyňová, Spojená škola Tilgnerova 14