Autor textu: Ľuboš Lukáč
26.02.2021

Ajna Marosz - trinásťročná flautistka svetového formátu

Hovoria o nej ako o najlepšej flautistke na svete. Mladučká hudobníčka si svoj nástroj vybrala v piatich rokoch a hoci skladby preňho sa pôvodne prestali písať ešte v dávnej minulosti, dnes zobcová flauta zažíva renesanciu.

Foto: Bence Hegedüs

Prešov 26.02.2021 (Skolske.sk)

Očarila ju už v piatich rokoch
Ajna mala iba päť rokov, keď jej mama položila zásadnú otázku. Odpoveď na ňu veľmi rýchlo ovplyvnila jej úspešnú hudobnú kariéru. „Keďže moja mama je hudobníčka, hudba bola od narodenia súčasťou môjho života. Keď som mala päť rokov, opýtala sa ma, na akom hudobnom nástroji by som chcela hrať. Predstavila som si samu seba s flautou v ruke a keďže sa mi táto predstava veľmi zapáčila, vybrala som si tento hudobný nástroj,“ zaspomínala si na svoju priamu cestu k flaute Ajna.

Podľa nej ak chceme byť ako hudobníci efektívni, cvičiť by sme mali pravidelne. „Ak chceme byť v hre na hudobný nástroj naozaj dobrí, musíme na ňom cvičiť každý deň. Ja väčšinou nemám určený konkrétny počet hodín, koľko by som mala cvičiť; závisí to hlavne od toho, či sa pripravujem na nejakú súťaž alebo vystúpenie. V tom prípade samozrejme cvičím viac, ako obyčajne.“

Malý nástroj s veľkým efektom
Čo sa Ajne na svojom nástroji páči najviac?
Na zobcovej flaute mám rada to, že napriek tomu, že je to len taký malý kus dreva, do ktorého sú vyrezané dierky, má nádherný zvuk a dá sa na nej hrať veľa rôznych hudobných štýlov.“

Aký materiál je pre zobcovú flautu najlepší?
Profesionálna zobcová flauta sa vyrába z dreva. Plastové nástroje, ktoré si môžete kúpiť za pár eur, sú určené skôr pre začiatočníkov. Drevené flauty sa vyrábajú z rôznych druhov driev. Najrozšírenejšie a najobľúbenejšie sú buxus, grenadill (eben), ružové drevo, hruška a čerešňa,“ vysvetlila Ajna.

Okrem zobcovej flauty hrá ešte na klavíri a tiež spieva. Medzi ďalšie jej obľúbené činnosti patria maľovanie, kreslenie, čítanie a turistika.

Renesancia skladieb pre flautu
Skladby pre zobcovú flautu boli komponované od stredoveku, cez renesanciu až po barok, kedy bol tento nástroj veľmi obľúbený. Neskôr sa začali objavovať iné, „hlasnejšie“ hudobné nástroje, takže v tom období sa pre ňu prestali písať skladby. V priebehu 20. storočia sa však tento nástroj znovu objavil a dodnes je veľa skladateľov, ktorý komponujú diela aj pre zobcovú flautu. Zobcová flauta je síce nástroj vážnej hudby, ale môžu sa na nej hrať aj iné hudobné štýly, napríklad džez,“ priblížila históriu tohto nástroja mladá hudobníčka.

pic
Foto: Bence Hegedüs

Trému má pravdepodobne každý
Ajny sme sa opýtali aj na jej pocity pred veľkým publikom. Vo verejnom vystupovaní má už bohatú prax, no je to naozaj tak, že hudobník si od trémy časom úplne „odvykne“? „Osobne si myslím, že každý človek má pred publikom trému, aj keď je už na to zvyknutý. Odmalička vystupujem na koncertoch a súťažiach a pravdupovediac, čím som staršia, tým viac si to užívam. Samozrejme, trému mám zakaždým, ale v momente, keď začnem hrať, sa uvoľním a stres opadne. Mám radšej, keď hrám pred ľuďmi, ako len sama pre seba, lebo vtedy im môžem odovzdať svoje emócie, ktoré pri hraní mám,“ opísala svoje pocity. „Najradšej hrám v koncertných sálach, ktoré majú dobrú akustiku. Našťastie bývame v rodinnom dome, takže susedom moje cvičenie neprekáža.“

Komu česť, tomu flauta
Ajnu už dnes a pri jej trinástich rokoch označujú za najlepšiu flautistku sveta. S týmto označením sa však stotožniť nevie. „Nemám veľmi rada, keď ma niekto nazýva „najlepšia flautistka na svete“ alebo „majsterka sveta v hraní na flaute“. Myslím si totiž, že takéto tituly nemôžu existovať. Hra na hudobný nástroj nie je šport, ktorý môže byť hodnotený podľa istých konkrétnych kritérií, ale umelecká činnosť, ktorú každý môže posúdiť podľa svojho vlastného subjektívneho názoru. Samozrejme, aj tu existujú technické kritériá, ktoré by mali byť splnené, ale väčšinou je to hlavne o interpretovaní danej skladby,“ myslí si. Svojmu nástroju by sa chcela venovať naďalej a dlhodobo. „Zobcovej flaute a hudbe všeobecne by som sa určite chcela venovať profesionálne. Práve teraz robím prijímačky na konzervatórium v Budapešti,“ uzavrela skvelá slovenská flautistka.

Domáce a medzinárodné ocenenia 13-ročnej flautistky Ajny Marosz
V rokoch 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020 (dohromady šesťkrát) 1. miesto v celoslovenskej súťaži Čarovná flauta v Nižnej, v posledných troch ročníkoch aj titul laureát.

Trikrát ( v rokoch 2017, 2018, 2019) 1. miesto v medzinárodnej súťaži Zahrajže nám, píšťalôčka v Nových Zámkoch.

Prvé miesto a cena primátora v celoštátnej súťaži Nitrianska lutna 2019.

Cena riaditeľa (2015) a cena mesta Rajec (2018) v medzinárodnej súťaži Rajecká hudobná jar.

Prvé miesto a titul laureát v štvorručnej hre v klavírnej súťaži Banskoštiavnické kladivká (2018).

V roku 2018, 2019 a 2020 víťazka grantového programu Talenty novej Európy. Vďaka grantu sa Ajna mohla zúčastniť letných majstrovských kurzov, kde sa učila u popredných majstrov starej hudby. Okrem toho si mohla kúpiť nové, kvalitnejšie nástroje.

Prvé miesto a mimoriadna cena v celoštátnej flautovej súťaži Lászlóa Czidru v Maďarsku (2019).
Prvé miesto vo svojej kategórii v celosvetovej súťaži Open Recorder Days Amsterdam v Holandsku (2019).

V decembri 2019 vystúpila ako sólistka na koncerte Štátneho komorného orchestra v Žiline.
Hlavná cena v maďarskej grantovej súťaži Národnej rady pre podporovanie talentov (2020).
Slovenská víťazka medzinárodnej talentovej súťaže Virtuosos V4+ (2020).

Zhováral sa: Ľuboš Lukáč, Text: Dušan Guman

Apríl 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]