Bratislava 18. decembra (TASR) - V rámci rozširovania podpory dištančného vzdelávania na školách sa Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR podarilo sfunkčniť vzdelávaciu platformu Viki, ktorá má učiteľom uľahčiť využívanie digitálnych vzdelávacích materiálov pri výučbe na diaľku. V spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR sa zároveň podarilo odstrániť takzvaný "vendor lock", čo umožní zníženie prevádzkových nákladov a transparentnú súťaž pri fungovaní platformy do budúcnosti. TASR o tom informoval odbor komunikácie rezortu školstva.
Okrem tisícok digitálnych vzdelávacích materiálov z matematiky, prírodovedných predmetov, finančnej gramotnosti, environmentálnej výchovy, anglického jazyka a množstva odborných predmetov sú prostredníctvom vzdelávacej platformy sprístupňované aj modelové hodiny EduTV, ktoré pokrývajú učivo na II. stupni základných škôl. Tie sú zverejňované priebežne spolu s pracovnými listami, ako aj tlmočením pre sluchovo postihnutých žiakov. "Aj keď je vzdelávací obsah momentálne sprístupnený pre všetkých používateľov, ministerstvo už vytvorilo 38.425 účtov pre učiteľov, ktoré im umožňujú naplno využívať funkcionalitu pre prípravu na vyučovaciu hodinu," uviedol rezort školstva.
Odstránenie "vendor lock" (výhradných autorských práv), ktoré ministerstvo zdedilo po predchádzajúcich vedeniach, umožní zásadné zníženie prevádzkových nákladov zo súčasných 92.070 eur bez DPH na 48.000 eur bez DPH a vysúťaženie nového prevádzkovateľa, ktorý bude portál prevádzkovať za čo najefektívnejších podmienok.
"V rámci hodnotenia kľúčový ukazovateľ výkonnosti MIRRI SR vyhodnotilo danú alternatívu ako finančne výhodnú a hospodárnu. Zároveň konštatovalo, že ak ministerstvo školstva zabezpečí aj po roku 2021 služby podpory pre vzdelávaciu platformu Viki za mesačnú sumu v rozsahu maximálne 48.000 eur bez DPH, je výhodnejšie realizovať bezodkladné vysporiadanie existujúcej zmluvy a odstrániť výhradné autorské práva dodávateľa za 1.400.000 eur bez DPH, ktoré znemožňovali, aby platformu prevádzkoval či upravoval ktokoľvek okrem pôvodného autora," dodalo ministerstvo školstva. Vďaka vysporiadaniu výhradných autorských práv je tak možné očakávať úsporu aj pri všetkých rozvojových aktivitách, ktorých cieľom bude vylepšiť fungovanie platformy pre potreby dištančného vzdelávania.