Bratislava 30. novembra (TASR) - Zatvorené školy sú náporom na rodičov. Na domácnosti sú kladené vyššie ekonomické nároky, rodičia často učivu nerozumejú. Vyplýva to z výsledkov prieskumu mimoparlamentnej strany Spolu medzi rodičmi žiakov na druhom stupni základných škôl, ktoré v pondelok počas tlačovej konferencie prezentoval predseda strany Juraj Hipš.
Rodičia v prieskume odpovedali na otázky, ako zvládajú vzdelávanie na diaľku a zatvorené školy. "Vyplynulo z toho, čo sme tak trochu tušili z rozhovorov s rodičmi. Zvládať dištančné vzdelávanie je pre nich náročné nielen časovo, ale aj finančne," povedal Hipš. Podľa prieskumu 70 percent rodičov musí deťom na druhom stupni základných škôl so vzdelávaním pomáhať. "Z týchto rodičov až 77 percent tvrdí, že je pre nich náročnejšie sa učiť s deťmi počas zatvorených škôl, ako keď sú otvorené. Dôvodom je hlavne to, že nemajú čas popri iných povinnostiach (47 percent) a nevedia, ako dieťa motivovať k učeniu (36 percent). Čo je zaujímavé, tak takmer každý tretí rodič povedal, že učivo, ktoré deti preberajú, je veľmi náročné a nevedia mu s ním pomôcť," uviedol Hipš.
Odpovede sa zásadne neodlišujú ani pri vysokoškolsky vzdelaných rodičoch. Z tejto vzorky uviedol takmer každý štvrtý rodič, že učivo je aj pre nich náročné a nevedia, ako deťom pomôcť. Prieskum zisťoval, aj ako sú na tom rodiny s technickým zabezpečením dištančného vzdelávania. "Aj keď 56 percent detí využíva notebook, v našej vzorke uviedlo až 24 percent rodičov, že ich dieťa sa vzdeláva na smartfóne. To z hľadiska vyučovania považujem za problematické, či už z pohľadu malej obrazovky zariadenia alebo využívania interaktívnych foriem výučby," poznamenal predseda strany.
Podľa Hipša 40 percent respondentov uviedlo, že dané koncové zariadenie využíva v domácnosti aj niekto iný. Viac ako polovica rodičov sa rozhodla dokúpiť nové zariadenia. "Z nich viac ako štvrtina rodičov minula na nákup nových zariadení 301-500 eur. V takmer pätine prípadov boli výdavky vyššie ako 500 eur," upozornil Hipš.
Predseda strany pripomína, že sledované problémy sú v celkovej populácii zrejme väčšie. "Pre pandémiu sa prieskum uskutočnil iba medzi rodičmi, ktorí majú prístup k internetu. Vypadli nám tak zo vzorky všetci, ktorí prístup k internetu nemajú. Ak majú takéto obrovské problémy s učením na diaľku rodičia s prístupom k internetu, tak na aké prekážky narážajú rodičia detí, ktoré počas prvej vlny nemali prístup k on-line vzdelávaniu," pýta sa Hipš.
Prieskum bol na objednávku strany Spolu realizovaný agentúrou Focus na vzorke 517 rodičov žiakov na druhom stupni základných škôl prostredníctvom elektronického dotazníka. Zber dát prebiehal od 18. do 21. novembra.