Bratislava 03.11.2020 (Skolske.sk)
Už pár rokov, možno desaťročí, si sama robím pracovné listy, pomôcky na vyučovanie matematiky na prvom i druhom stupni. Počas prvého učenia z domu som ich veľmi využívala. Mám ich roky položené na svojom webe. Založila som si na Youtube kanál a robila videá k vysvetleniu učiva. Nemala som také možnosti, aby som mohla učiť online a musím povedať, že sa na to ani veľmi necítim. Zapojila som sa do všetkých skupín, kde si učitelia aj rodičia radia ako učiť z domu. Nie vždy so všetkým súhlasím. Vyberám si a robím svoj názor.
Možno aj preto som sa v júni rozhodla si pomôcť sama. Matematike sa venuje veľmi malá pozornosť a mám už dlhšie pocit, že z nej robia hlavne média strašiaka. Myslím si, a aj deťom v škole ukazujem na hodinách, že matematiku alebo jej časti nájdu všade. Moji ôsmaci by vám vedeli povedať, čo všeličo sa dá spojiť s matematikou. Tento rok sa tešili, že po prebratí kruhu a kružníc sme mali robiť strih na raglánový rukáv. Budeme?
V júni som začala na svojom webe písať svoje učebnice. Už ich žiaci nestratia, nezabudnú. Majú ich v mobile. Ten si žiaci nikdy nezabudnú - ešte som nezažila.
https://www.dobre-napady.sk/novinky/1541-ucebnica-matematiky-pre-osmakov
Prvú učebnicu som robila ôsmakom. Vedela som, že tých budem určite od septembra učiť. Veď ich mám od piatej triedy.
V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie. Nie, nerobila som všetky videá. Keď som našla u kolegov, prelinkovala som tie. Urobila som aj odkazy na doplnkové učebnice, ktoré odporúčam zakúpiť budúcim gymnazistom či žiakom, čo chcú ísť študovať technické školy.
https://www.dobre-napady.sk/novinky/1542-ucebnica-matematiky-pre-siestakov
Na konci minulého školského roka som zistila, že budem učiť šiestakov. Nuž, pre nich som pokračovala. Chýba mi ešte na konci zhodnosť trojuholníkov, to dorobíme.
V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie.
https://www.dobre-napady.sk/novinky/1544-ucebnica-matematiky-pre-piatakov
V auguste ma v škole prekvapili a dali mi aj piatakov a menej informatiky. Nuž od konca augusta pracujem nad piatackou učebnicou.
V učebnici je vysvetlenie na obrázkoch, na videách, na pracovných listoch i úlohy na precvičenie. Rodičom odporúčam aj knižky, ak chcú skúsiť s dieťaťom prijímacie pohovory na 8-ročné gymnáziá.
Teraz som sa po zaškolení našou milou pani zástupkyňou, ktorá si nás zobrala pod patronát a jej podporou, odhodlala a pridala aj dve on-line hodiny do týždňa. Keďže učím aj na prvom stupni, v mojej triede som si napojila počítač a robím s deťmi videohovor. Píšem na tabuľu, zotieram. Lenže?
Žiaľ deti nemajú počítače, pozerajú do mobilov a tak nevidia, čo im ukazujem, lebo mobily nezobrazujú. Dosť detí leží s tabletom v posteli a tak sú zapojení na hodine, ale nevnímajú ju tak a moja snoha končí na tom, že iba pozerajú video. Na škole sme boli ochotní pomôcť, len sa museli prihlásiť, že ju potrebujú.
Na rozdiel od malých, ôsmaci sa potešili, že im robím videohovor z triedy. Boli nadšení, že vidia tabuľu. Aj sa hlásili, že mi ju chcú prísť zotrieť.
Myslím si, že piataci a šiestaci mali určite zostať s prvým stupňom v škole. Učenie z domu chce hlavne sebadisciplínu dieťaťa a v tomto veku sa jej ešte len učia. Vlastne sa len učia sa učiť. Preto je dôležitá kontrola rodiča nielen pri učení sa z domu, ale celkovo. Myslím, že ešte aj v týchto ročníkoch je pri domácej výuke naozaj veľmi dôležitý rodič a jeho prístup.
Ôsmaci, ktorí ma poznajú aj od štvrtej triedy, mi vedia napísať mail a požiadať o predĺženie termínu, požiadať o online hodinu navyše a pokojne navrhnú niekoľko termínov hoci aj popoludní. V šiestej triede sme ich na informatike dosť natrápili tým, ako správne mailovať a ako riešiť situácie radšej vopred ako dodatočne.
Ôsmaci naozaj vnímajú situáciu inak. Dosť z nich malo minulý rok súrodencov a kamarátov v deviatom ročníku. Vedia, čo prežívali, v akej boli neistote a ako viacerí z nich majú pocit, že neskončili základnú školu. Chýba im akási bodka.
Teraz môžem učiť z triedy v škole, kým chodia prvostupniari do školy. A ak nebudem mať túto možnosť? Pripravila som sa. U školníka som vyhrabala starú väčšiu tabuľu. Už sme s dcérou vymysleli, kde ju položíme, aby som mohla robiť online hodinu. Dcéra sa veľmi teší, aké fotky mi z tohto učenia narobí. Už len aby som mala internet.
Tento web som neobišla. Aj keď často som nešťastná, že veľa vecí sa tu robí kostrbato, vyhovuje mi prepojenie na žiacku knižku a triednu knihu. Aj na edupage sa posnažili počúvať naše požiadavky a čo to už orábajú. Sem som každej triede urobila z každého učiva prezentácie s úlohami na precvičenie v štýle T9. Dieťa vyrieši na papieri, do počítača vloží výsledok, alebo vyberie jednu zo štyroch možných odpovedí. Keď odošle výsledok, môže si pri niektorých úlohách pozrieť vzorové riešenie, ktoré som k úlohe vpísala či vložila naskenované z ručne popísaného riešenia na papieri.
V edupage deťom robím aj testy tým istým spôsobom. A aj tu vidieť, ako pristupujú k riešeniu ôsmaci a ako šiestaci či piataci.
Piatakom som zatiaľ len dala skúšobný test na dva pokusy bez známky. Nech si iba vyskúšajú, či zvládajú a tak. Ku riešeniam im píšem komentáre, lebo ešte po počítači kontrolujem ich riešenie. Mám na to dôvod. Proste deti píšu bez diakritiky, je im jedno, či napíšu malé alebo veľké písmeno, či správne vyskloňujú, občas sú to proste preklepnuté písmená... Test z matematiky je iný ako test z jazyka či zo slovíčok. Musia si zvyknúť.
Jednu ôsmacku triedu som si aj rozdelila na skupiny. Pri online hodine je mať naraz 31 detí veľa. Táto situácia mi umožnila prerozdeliť deti na skupiny podľa úrovne vzdelávania alebo porúch učenia. Čo bežne v škole neviem zrealizovať. S každou skupinou mám hodinu zvlášť. Nevadí im, že popoludní. Dokonca, podľa ich slov im vyhovuje, že si dajú cez obed dve hodiny voľno a sú oddýchnutí. Aj testy im môžem takto lepšie prispôsobiť.