Bratislava 2. septembra (TASR) - Po prijatí nového zákona o pedagogických zamestnancoch ministerstvo školstva už rok blokuje systém vzdelávania učiteľov. Tvrdí to Slovenská komora učiteľov (SKU).
"Napriek zákonným lehotám neakreditovalo desiatky žiadateľov," upozorňuje SKU s dôvetkom, že nie je známa žiadna systémová vízia vzdelávania učiteľov. Za priority do nového školského roka označila SKU vzdelávanie učiteľov, riešenie financovania škôl a demokratizáciu v školách.
Za zásadnú bariéru na zmenu v kvalite vzdelávania žiakov považuje komora nedostatok demokracie a participácie v školách. V tejto súvislosti rozbieha celoročný projekt a kampaň. "Rozhodnutia v školách sa stále robia zhora, bez dodržovania Zákonníka práce v rovnocennom a férovom vyjednávaní so zamestnancami a ich zástupcami," uvádza SKU.
Efektívne čerpanie štrukturálnych fondov a kvalitné nastavenie vzdelávania žiakov si podľa učiteľskej komory vyžaduje aj transformáciu priamo riadených organizácií ministerstva školstva. "Bez takejto transformácie budú európske peniaze minuté nehospodárne a podpora škôl bude naďalej nesystémová a chaotická," upozorňuje SKU, pričom apeluje aj na zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania zvyšovaním platov.
Komora vyjadrila podporu snahám rezortu školstva presunúť všetky školy zo správy ministerstva vnútra pod rezort školstva a preniesť financovanie škôl z komunálnej na celoštátnu úroveň. "Vzhľadom na problémy obcí vo financovaní počas uplynulého obdobia ide o najočakávanejšiu zmenu," uzavrela SKU.