Program „Školy, ktoré menia svet“ prináša na základné a stredné školy kompaktný balík doplnkových zážitkových aktivít, ktoré na jednej strane rešpektujú štruktúru nastavenú Inovovaným štátnym vzdelávacím programom, a zároveň, na strane druhej, interaktívnymi, neformálnymi a zábavnými metódami podnecujú záujem žiakov o aktívny občiansky prístup, občiansku participáciu a dobrovoľníctvo. Program sa zameriava na rozvoj mäkkých zručností ako kritické myslenie, argumentačné schopnosti, schopnosť myslieť v kontexte a v súvislostiach, mediálna gramotnosť, ale aj morálne hodnoty a empatia, a tým pozitívne prispieva k všestrannému občianskemu a osobnostnému rozvoju žiakov. „Program prepája občiansku náuku, dejepis, etiku a ďalšie príbuzné učebné predmety a vytvára priestor na to, aby žiaci s pomocou učiteľa hľadali vlastné odpovede na spoločenské otázky, a tiež získali tzv. ‘hands-on’ prístup k riešeniu problémov, ktoré identifikujú vo svojom okolí. Nevnucuje žiakom správne odpovede, ale buduje ich funkčné občianske kompetencie,“ zhrnula Jana Feherpataky-Kuzmová, riaditeľka Inštitútu pre aktívne občianstvo, ktorý je autorom a realizátorom projektu.
Keďže vzdelávacie štandardy predmetu Občianska náuka aj keď obsahujú uvedené, nie vždy sa nájde priestor a čas, aby boli uvedené vedomosti, schopnosti a zručnosti v dostatočnej miere uchopené, aj Gymnázium Petra Pázmáňa sa zapojilo do projektu Školy, ktoré menia svet. Za ten rok, čo sme členom tejto rodiny, sme zistili, že to je zážitkový tréningovo-mentoringový program pre učiteľov a učiteľky, ktorého odborným garantom je prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc. z Katedry etickej a občianskej výchovy na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Po viacmesačnom odlúčení od škôl sa stretli (tentokrát nielen po vedomostiach, ale hlavne po spoločnosť hladní) učitelia z celého Slovenska na treťom víkendovom školení dvojročného programu vo Zvolene začiatkom júna 2020. V prvom bloku prediskutovali čo nám vzalo a čo dalo online vyučovanie, v druhom a treťom bloku sa čiastočne stali žiakmi pod vedením E. Mistríka a Márie Nogovej a skúmali, ako pozorovanie Venuše v 18. storočí zmenilo svet. Aj keď autorka textu osobne nie je učiteľkou ani dejepisu, ani geografie, ani občianskej výchovy, téma bola mimoriadne zaujímavá nie pre spôsob prezentovania, ale hlavne kvôli „medzipredmetovosti“. Autorom sa podarilo spojiť spomínané predmety v jednej téme a po preštudovaní vzdelávacích štandardov prítomní učitelia zistili, že počas 90 minútovej hodiny sa podarilo zážitkovou metódou venovať zaujímavej téme a splniť aj obsahový a výkonový štandard 3 predmetov.
V ďalšom bloku tréningu sa učitelia venovali úvodnej otázke v nadpise, ako zmeniť svet spoločne. Druhý deň školenia viedol Dušan Ondrušek, facilitátor a tréner, ktorý založil a vedie organizáciu Partners for Democratic Change Slovakia (PDCS), ktorá sa snaží kultivovať priestor pre dialóg, šíriť poznatky a zručnosti pre alternatívne spôsoby riešenia konfliktov, hlavne v oblasti komunitných a verejných konfliktov. A práve túto oblasť skúmali spoločne v dvoch blokoch: ako pracovať s nemotivovanými alebo aktívne konfrontačne vystupujúcimi učiteľmi, resp. kolegami v škole a natrénovali, akými rôznymi spôsobmi možno reagovať na konkrétne situácie. V závere sa riaditeľka IPAO, Jana Feherpataky-Kuzmová oficiálne vyhodnotila aktivity tých škôl, ktoré dvojročný program úspešne ukončili a lúčila sa s nimi s certifikátom. Pre ostatných však program pokračuje. V septembri sa stretnú riaditelia nových aj „starých“ zapojených škôl na ďalšom víkendovom školení, aby sa namotivovali na školský rok 2020/21. Dovtedy si však nech všetci nazbierajú sily počas letných prázdnin!