Bratislava 14.07.2020 (Skolske.sk)
Ešte v dávnejších časoch, keď sa pomaly menili osnovy, prehadzovalo sa učivo aj o dva ročníky vyššie, vyhadzovalo sa z učiva základnej školy, som začala robiť pracovné listy pre svojich žiakov. Hlavne preto, že som čím viac mávala v triede detí, ktorým matematika robila ťažkosti, lebo boli nepraktické, nehrávali sa doma hry a nečítali a tak na logickom predmete, zaostávali. Tak pre deti, čo boli rýchlejšie hotové, či chceli viac, som robila úlohy, v ktorých sa dozvedeli aj iné, ako len učivo z matematiky. Aby mohli moje námety riešiť aj iné deti a prebrať iní učitelia, zavesila som ich na webovú stránku.
Počas toho zvláštneho stavu som začala pre svojich žiakov vytvárať nie len pracovné listy, ale aj priamo texty k výuke, vysvetľovanie na pracovných listoch, videách. Dokonca som urobila pre piatakov a siedmakov aj tzv. výukové testy, ktoré u nás nie sú veľmi známe. Dieťa rieši test z daného učiva bez obmedzenia času, vyberá správnu odpoveď zo štyroch možností. Pri zhodnotení testu okrem výsledku, dostane aj správne riešenia a môže si ich poslať na mail, aby sa k nim mohol vrátiť. Počas "korony" dosť žiakov využívalo túto možnosť. Keď zistili, čo im nešlo, vrátili sa k tomu, alebo ma oslovili o pomoc. Učili sa sebakriticky sa zhodnotiť.
Nuž, a v júni padlo rozhodnutie. Napíšem si vlastnú učebnicu. Mám rada učebnice Berovcov a páči sa mi ich komfort, ktorý ponúkajú. K učebnici pracovný list, pekne označené, ktoré strany z pracovného listy patria ku ktorým stranám v učebnici a aj to, že ako učiteľ si môžem vytlačiť pre žiakov testy ku každému učivu.
Tak prečo si napíšem svoju? Mám dosť žiakov v triedach. Sú veľmi rozdielni. Tých, čo sa učia a chcú učiť a venujú sa im rodičia, je veľmi málo. Pre tých mám vždy niečo navyše. Nasleduje pár detí, ktoré proste neboli obdarované, ale vďaka rodičom a našej vzájomnej komunikácii sa posúvajú ďalej. Pre tých tiež mám už pár vecí prichystaných z minulosti. Najväčšia skupina detí, ktorých rodičia si myslia, že dieťa sa má v škole všetko naučiť a doma sa mu nevenujú nie len učením, ani hraním či rozprávaním, a veľká väčšina z nich ani nemá študijné predpoklady. Sú veľmi nepraktickí. Tak pre nich musím pripraviť pracovné listy, upratať v kabinete a zohnať pravítka, ceruzky...
Začala som ôsmakmi. Overila som si aj v predošlom období, že majú prístup na internet a tí, čo vraj nemali, sa len vyhovárali. Preto som zvolila verziu na internete. Nebudú potrebovať heslo, ktoré by mohli zabudnúť ako keď som im posielala informácie na edupage. Meno webovej stránky by si mohli zapamätať dobre-napady, nie? A v škole pripoja mobil na wi-fi, otvoria stránku a budeme sa učiť či budú počítať individuálne, kým sa budem venovať inej skupine detí. Veď bez mobilu dieťa do školy nepríde. To som ešte nevidela. Už žiadne výhovorky, že nemám učebnicu, pracovný zošit. Dúfam, že už rodičia budú vedieť, čo sme preberali v škole, keď im dieťa nebude vedieť povedať... Už len musím vymyslieť, ako doriešiť to, aby si nosili do školy zošity, rysovacie pomôcky, perá, ceruzky... Poraďte, prosím!
Prvý polrok už mám pripravený. Respektíve, urobené texty, ktoré teraz doľaďujem a opravujem preklepy aj pomocou kolegov z iných škol, ktorí si už stihli pozrieť niektoré články.
Rovnobežníky
Celé čísla
Trojuholníky
Lichobežníky
Pravouhlá sústava
Ešte musím dorobiť výrazy, kruh a kružnicu a hranoly. Ku všetkým chystám aj výukové testy.
Poradie som zvolila trochu iné ako je v učebnici Berovcov. Odvíja sa to od predošlého obdobia. V siedmej triede sme končili rysovaním rovnobežníkov. Keďže ide o konštrukčnú geometriu, chcem radšej nadviazať na ten záver zo sedmičky. Veď teraz v osmičke budeme rysovať kružnice, dotyčnice, Tálesovu kružnicu... a to bude chcieť dostatočnú priestorovú predstavu, ktorú dnes má väčšina detí veľmi slabú. Ale o tom zase niekedy inokedy.