Bánovce nad Bebravou 19.06.2020 (Skolske.sk)
Teší ma, že moje jazykové príspevky majú stálych čitateľov, o čom svedčia aj ohlasy, ktoré dostávam. Vnímam ich ako spätnú väzbu a podnety z nich využívam v ďalších príspevkoch.
Na článok Kedy píšeme otáznik v súvetí opäť zareagoval redaktor a vydavateľ časopisu Slovo z Britskej Kolumbie Jozef Starosta. Je to môj spolužiak zo strednej, číta moje príspevky a prečítal si aj o písaní otáznika v súvetí. Písala som v ňom aj toto:
Kedy ho píšeme?
Za priraďovacím súvetím, ak je na konci opytovacia veta: Pozerám z okna a čo nevidím? Starám sa o teba a ty sa mi takto odvďačíš?
Za podraďovacím súvetím, v ktorom je hlavná veta opytovacia: Viete, čo je slušnosť? Prečo sa pýtaš, či prídem? Hovorili o tom, ako bude prebiehať reforma v školstve? Čakali ste, že vyhráte? (Len pre osvieženie pamäti: hlavná veta je tá, ktorou sa pýtame, vedľajšia na ňu odpovedá: Koho, čo viete? - Čo je slušnosť. Koho, čo prečo sa pýtaš? - Či prídem. O kom, o čom hovorili? - Ako bude prebiehať reforma v školstve. Koho, čo ste čakali? – Že vyhráte.)
A kedy ho nepíšeme?
Za podraďovacím súvetím, v ktorom je vedľajšia veta opytovacia: Spýtal sa jej, kedy sa vráti. Treba vedieť, aký to má význam.
Jozef mi napísal takýto mail:
Ahoj, Mária,
Slovenčina je krásna reč, aj zvukovo, intonačne, aj písomne.
Zdá sa mi však, že v prípade písania otáznikov (a používania vhodnej intonácie) to možno treba ešte trošku upresniť.
Napríklad vo vetách
a1 - Viete, čo je slušnosť?
a2 - Treba vedieť, aký to má význam.
je vedľajšia veta v oboch prípadoch opytovacia.
A predsa raz píšeme otáznik a raz nie.
Rovnako môžem pridať otázniky naopak
b1 - Viete, čo je slušnosť.
b2 - Treba vedieť, aký to má význam?
a znova je vedľajšia veta opytovacia.
Takže si myslím, že záleží iba na hlavnej vete, podľa toho, či je oznamovacia, alebo opytovacia
a1 - otázka - otáznik na konci
a2 - oznam - bez otáznika
b1 - oznam - bez otáznika
b2 - otázka - otáznik na konci
Mám pravdu alebo sa mýlim. (oznamujem, že jedna z týchto možností je pravdivá)
Mám pravdu alebo sa mýlim? (pýtam sa, čo si myslíš, ktorá z týchto možností je pravdivá)
Pekný deň :)
Jozef Starosta
Moja odpoveď:
Nemýliš sa, dôležitá je správna melódia a intonácia, aby sme vedeli, či dáme otáznik, alebo nie.
Jozefova reakcia:
A naopak, gramatická stavba vety s otáznikom na konci nám napovie, ako intonovať čítanú vetu.
Mária Škultétyová, Gymnázium Bánovce nad Bebravou