Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Mária Škultétyová
19.06.2020

Učíme sa doma: Slovenčina je krásna reč – reakcia čitateľa z Kanady na písanie otáznika

Ešte raz k písaniu otáznika v súvetí.

Ilustračná snímka.

Bánovce nad Bebravou 19.06.2020 (Skolske.sk)

Teší ma, že moje jazykové príspevky majú stálych čitateľov, o čom svedčia aj ohlasy, ktoré dostávam. Vnímam ich ako spätnú väzbu a podnety z nich využívam v ďalších príspevkoch.

Na článok Kedy píšeme otáznik v súvetí opäť zareagoval redaktor a vydavateľ časopisu Slovo z Britskej Kolumbie Jozef Starosta. Je to môj spolužiak zo strednej, číta moje príspevky a prečítal si aj o písaní otáznika v súvetí. Písala som v ňom aj toto:

Kedy ho píšeme?

Za priraďovacím súvetím, ak je na konci opytovacia veta: Pozerám z okna a čo nevidím? Starám sa o teba a ty sa mi takto odvďačíš?  

Za podraďovacím súvetím, v ktorom je hlavná veta opytovacia: Viete, čo je slušnosť? Prečo sa pýtaš, či prídem? Hovorili o tom, ako bude prebiehať reforma v školstve? Čakali ste, že vyhráte? (Len pre osvieženie pamäti: hlavná veta je tá, ktorou sa pýtame, vedľajšia na ňu odpovedá: Koho, čo viete? - Čo je slušnosť. Koho, čo prečo sa pýtaš? - Či prídem. O kom, o čom hovorili? - Ako bude prebiehať reforma v školstve. Koho, čo ste čakali? – Že vyhráte.)

A kedy ho nepíšeme?

Za podraďovacím súvetím, v ktorom je vedľajšia veta opytovacia: Spýtal sa jej, kedy sa vráti. Treba vedieť, aký to má význam.
 
Jozef mi napísal takýto mail:

Ahoj, Mária,
 
Slovenčina je krásna reč, aj zvukovo, intonačne, aj písomne.
Zdá sa mi však, že v prípade písania otáznikov (a používania vhodnej intonácie) to možno treba ešte trošku upresniť.
 
Napríklad vo vetách 
a1 - Viete, čo je slušnosť?   
a2 - Treba vedieť, aký to má význam.
je vedľajšia veta v oboch prípadoch opytovacia.
A predsa raz píšeme otáznik a raz nie.
 
Rovnako môžem pridať otázniky naopak
b1 - Viete, čo je slušnosť.   
b2 - Treba vedieť, aký to má význam?
a znova je vedľajšia veta opytovacia.
 
Takže si myslím, že záleží iba na hlavnej vete, podľa toho, či je oznamovacia, alebo opytovacia
a1 - otázka - otáznik na konci
a2 - oznam - bez otáznika
b1 - oznam - bez otáznika
b2 - otázka - otáznik na konci
 
 
Mám pravdu alebo sa mýlim.    (oznamujem, že jedna z týchto možností je pravdivá)
Mám pravdu alebo sa mýlim?   (pýtam sa, čo si myslíš, ktorá z týchto možností je pravdivá)
 
Pekný deň :)
Jozef Starosta 
 
Moja odpoveď:
 
Nemýliš sa, dôležitá je správna melódia a intonácia, aby sme vedeli, či dáme otáznik, alebo nie.
 
Jozefova reakcia:
 

A naopak, gramatická stavba vety s otáznikom na konci nám napovie, ako intonovať čítanú vetu.
 
 
 

Mária Škultétyová, Gymnázium Bánovce nad Bebravou

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]