Bánovce nad Bebravou 16.06.2020 (Skolske.sk)
Možno preto, že vtedy si na svojom prejave dávame zvlášť záležať.
Všimol si to aj redaktor a vydavateľ časopisu kanadských Slovákov Jozef Starosta, ktorý hovorí: „Veľa mladých ľudí, ktorí prichádzajú zo Slovenska, pri čítaní textu na verejnosti vždy zvyšuje hlas na konci vety s otáznikom, čo sa mi nezdá správne.“ A pýta sa, aké je všeobecné pravidlo pri čítaní opytovacích viet. Tak mu, a nielen jemu, odpovedám:
Zo školskej praxe mám skúsenosti, že mnohí žiaci naozaj nevedia čítať a prednášať vety s otáznikom. Z prvého stupňa ZŠ si prinesú poznatok, že na konci opytovacích viet ideme s hlasom hore. To je síce pravda, ale nie pri všetkých vetách s otáznikom. Najviac chýb robia vo vetách s klesavou melódiou.
Opytovacie vety majú dvojakú melódiu:
1. stúpavú - v zisťovacích opytovacích vetách; to sú tie, na ktoré môžeme odpovedať slovami áno - nie: Rozumeli ste mi? Prídete všetci? Prihlásili ste sa do súťaže? Viete, čo je empatia?
2. klesavú - v doplňovacích opytovacích vetách; tie sa začínajú opytovacím zámenom alebo zámennou príslovkou, napr.: kto, čo, ktorý, aký, čí, prečo, načo, kedy atď.: Koľko je hodín? Čo si to povedal? Čomu sa čuduješ? Prečo ste sa prihlásili do súťaže? Čo je empatia?
Mária Škultétyová, Gymnázium Bánovce nad Bebravou