Bratislava 13. mája (TASR) - V snahe čo najviac pomôcť učiteľom, školám, ale aj rodičom pri zabezpečovaní vzdelávania žiakov z vylúčených rómskych lokalít v období prerušenia vyučovania v školách z dôvodu pandémie nového koronavírusu vznikol pracovný zošit pre prvý stupeň základných škôl. Vypracoval ho Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) v spolupráci s viacerými odborníkmi. Informuje o tom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na svojom webe.
"Našou snahou je zabezpečiť prístup všetkých žiakov a žiačok ku vzdelávaniu aj za týchto sťažených podmienok. Osobitnú pozornosť si vyžadujú žiaci a žiačky, ktorí vyrastajú vo vylúčených rómskych lokalitách. Je časté, že tieto deti nemajú prístup k internetovému pripojeniu a technologickému vybaveniu, ktoré je potrebné na zapojenie sa do dištančného vzdelávania," uviedla riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová. Ako dodala, podmienky ich domáceho prostredia môžu predstavovať významnú prekážku pri ich napredovaní vo vzdelávaní počas prerušenia prezenčnej výučby v školách. Pracovný zošit, ktorý má charakter zápisníka na každý deň, je vhodný pre žiakov základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským.
Výber úloh v pracovných zošitoch sa riadi usmernením k obsahu a organizácii vzdelávania žiakov základných škôl počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020. Nachádzajú sa v ňom obsahovo integrované témy z nasledujúcich vzdelávacích oblastí z inovovaného štátneho vzdelávacieho programu pre primárne vzdelávanie, ako sú jazyk a komunikácia, matematika, človek a príroda a človek a spoločnosť. Ďalšie vzdelávacie oblasti predstavujú integrálnu súčasť zadaní z hlavných vzdelávacích oblastí. "V pracovných listoch sú tiež odkazy na rozvíjanie finančnej alebo informačnej gramotnosti, prírodovednej gramotnosti, ochrany životného prostredia a podobne," objasnila jedna z autoriek pracovného zošita Miroslava Langerová.
Každý pracovný zošit je určený na desať pracovných dní, pričom nadväzuje na vysielanie televíznej relácie Tumenca khere – S vami doma. "Deti by mali počas televízneho vysielania sledovať, počúvať, čítať a následne vypracovať jednotlivé úlohy v pracovnom zošite. Prostredníctvom sledovania relácie a vypracovania úloh v pracovnom zošite rozvíjajú aj počúvanie s porozumením, čítanie s porozumením, písanie, logické myslenie – analyzovanie informácií a správne využitie informácií, tvorivé a kritické myslenie," dodala ďalšia zo spoluautoriek Zuzana Réveszová.