Bratislava 11.05.2020 (Skolske.sk)
Herný priemysel si za posledné roky vybudoval veľmi silné postavenie. Nemôžeme to pripisovať len technologickému pokroku, ale aj neustále meniacej sa spoločnosti. Počítačové hry sa dnes už nehrajú iba doma a pre zábavu či oddych ako kedysi. Hranie hier sa posunulo na profesionálnu úroveň, kde hráči pôsobia v rôznych tímoch, trénujú a dostávajú za to zaplatené. Následne na turnajoch bojujú o titul a peniaze pre svoje tímy. Dokonca sa uvažuje o tom, že e-sport bude jednou zo súťažných kategórií na olympijských hrách v Paríži v roku 2024.
Povedzme si úprimne, predstava zárobku obyčajným hraním hier sa páči asi nám všetkým. Cesta k tomu je ale omnoho zložitejšia, než sa môže na prvý pohľad zdať. Tisíce hodín tréningu, vytrvalosť a do veľkej miery aj šťastie. Aby sa niekto do profesionálneho tímu dostal, musí byť najlepší z najlepších, a to dosiahne jedine tréningom. Sú to doslova mesiace až roky strávené za monitorom, čo sa, pochopiteľne, nepáči žiadnemu rodičovi. Tiež nie je pravidlo, že aj keď je hráč lepší než ostatní, automaticky ho nejaký tím osloví. Ani hokejisti, futbalisti či iní športovci sa na vrchol nedostali za deň. Dostať sa na profesionálnu úroveň vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a odhodlania.
Elektronický šport najmä v posledných piatich rokoch zaznamenal raketový vzostup v rôznych oblastiach. Už len fakt, že príjmy tohto priemyslu sa za minulý rok vyšplhali na takmer 1,1 miliardy dolárov, čo je trikrát viac než v roku 2015, hovorí sám za seba. Zaujímavé je tiež to, že dnes je na svete dvojnásobne viac ľudí vnímajúcich esport než pred piatimi rokmi. To len podčiarkuje silu a popularitu tohto súčasného fenoménu.
Súčasný esportový trend neobišiel ani nás a pomerne rýchlo si našiel mnoho priaznivcov. Elektronický šport tu však (zatiaľ) ani zďaleka nemajú takú úroveň ako napríklad v susednej Českej republike. Pozitívnou správou ale je, že v roku 2018 vznikla oficiálna Slovenská asociácia elektronických športov (SAEŠ). Tento orgán zastrešuje hráčov, podujatia, či našu reprezentáciu a je aj členom Medzinárodnej federácie esportu (IESF). Jedným z cieľov SAEŠ je pozdvihnutie úrovne elektronického športu v našej krajine.
Elektronický šport sa pomaly, ale isto dostáva aj do našich škôl práve vďaka SAEŠ. Organizujú totiž ligu s názvom „Univerzitný esport majster“, kde si merajú sily rôzne tímy zo slovenských vysokoškolských univerzít. Iba pre zaujímavosť, v Škandinávii či USA už normálne fungujú školy a študijné programy zamerané na esport. Nechali by ste sa nahovoriť ?
Či chceme, či nie, herný priemysel tu bude vždy a s ním aj chuť súťažiť. Elektronické športy ponúkajú úplne nové možnosti pre fanúšikov i hráčov. Ukazuje sa to aj počas pandémie koronavírusu. Kým klasické športy museli dostať stopku, esportové zápasy sa dali hrať aj za „zatvorenými dverami“ a vďaka streamovacím službám si ich mohli pozrieť ľudia na celom svete. Všetko zatiaľ nasvedčuje tomu, že budúcnosť tohto pre niektorých kontroverzného športu vyzerá byť viac než dobrá.