Bratislava 8. mája (TASR) - Učitelia základných škôl chcú učiť svojich žiakov aj vonku v prírode. Z prieskumu, ktorý zrealizovala CEEV Živica medzi učiteľmi, o tom, či a aké predmety by chceli preniesť z triedy von do prírody, vyplýva, že učitelia vonku jednoznačne učiť chcú, ale potrebujú metodickú podporu. TASR o tom informovala Ivana Poláčková z platformy Hurá von, ktorú zastrešuje CEEV Živica.
"Vyučovanie vonku a prenesenie tém z učebných osnov von do prírody, je skvelý prostriedok, ako nielen počas koronakrízy dosiahnuť to, že deti budú na čerstvom vzduchu a zároveň zážitkovým spôsobom preberú učivo," uviedla Poláčková. Z prieskumu vyplýva, že medzi vyučovacie predmety, ktoré by učitelia základných škôl najradšej preniesli do vonkajšieho prostredia, patria prírodoveda, výtvarná výchova, matematika a vlastiveda. Nasledujú telesná výchova a slovenský jazyk a literatúra. Živica sa na základe prieskumu rozhodla, že pre základné školy vypracuje metodické listy vyučovania vonku pre štyri najžiadanejšie predmety. Spolupracovať na nich bude aj s partnerskými organizáciami z Českej republiky.
"Už dlhšie vnímame veľký záujem škôl o naše outdoorové projekty a radi by sme podporili nielen učiteľov, ktorí už vonku učia, ale aj tých, ktorí sa na to zatiaľ neodhodlali, pretože im chýba metodika," uviedla Poláčková. Je podľa nej veľmi dôležité cielene posilňovať citlivosť populácie voči životnému prostrediu, čo sa pri učení v prírode deje veľmi prirodzene. "Koronakríza v spojení s klimatickou krízou sú veľmi jasnou ukážkou našej zraniteľnosti a priamej závislosti od prírody a jej zdrojov. Vyučovanie vonku v prírode je jedným z nástrojov, ako prirodzene obrátiť pozornosť na tento fakt a upozorniť na problémy, ktoré už viac nemôžeme ignorovať," dodala.
Do prieskumu sa zapojilo 705 učiteľov základných škôl, z ktorých 70 percent (496) má skúsenosť s učením vonku.