Bratislava 04.05.2020 (Skolske.sk)
Geometria nie je len rysovanie pravítkom a kružidlom. Na konštrukčnú geometriu sa dieťa pripravuje kreslením už dlho pred samotným rysovaním. Aj kreslením či obkresľovaním tvarov, lebo len tak získava predstavu o tvaroch a ich vzájomných polohách či prienikoch.
Geometria začína omnoho skôr - správnym úchopom ceruzky a kreslením v štvorcovej či trojuholníkovej sieti alebo geosieti ešte v predškolskom veku, koncom prvej triedy držaním najprv lineáru, neskôr trojuholníkového pravítka, o rok neskôr už aj kružidla a o pár mesiacov aj pravítka s ryskou.
Učím už roky a vlastne od začiatku nemám učebnice na učenie matematiky. Najprv sme používali učebnice p. Čeretkovej a p. Šedivého. Postupne sme z nich museli prestať učiť, lebo sa rušilo učivo na základnej škole či presúvalo aj o dva roky vyššie a tak to bolo náročné. Neskôr som používala učebnice pánov Černeka a Repáša, ktoré považujem za vynikajúce a do dnes z nich čerpám rozumy. Od mojich detských čias však postupne zmizli zbierky úloh z matematiky alebo vďaka posúvaniu učiva či menenia poradia učív v ročníkoch sa v nich len ozaj ťažko hľadajú úlohy, vytvorila som si vlastné. Za viac ako trinásť rokov sa ich nazbieralo.
V mojej zbierke nájdete aj námety na začiatočníce rysovanie, orientovanie sa v štvorcovej sieti i geosieti. Ako aj pracovné listy pre predškolákov, ktoré ich jemne pripravujú na geometriu ako aj pracovné listy priamo na rysovanie pravítkom i kružidlom.
Pre predškolákov
Pre školákov
A počas tohto voľna - nevoľna som oprášila aj staré prezentácie i prirobila nové v power-point. Lenže chyba lávky. Nie všetci majú office, nie všetci majú windows, veď ani ja nemám. Tak som sa posunula a urobila kanál s videami na tému konštrukčná geometria: https://www.youtube.com/channel/UCyVT8s6EhbZkd9JsMnxcjJA?view_as=public
Zatiaľ najväčší úspech majú videá na stredovú a osovú súmernosť.
Konštrukčná geometria je veľmi systematická a deti v nej ozaj musia čítať s porozumením a hľadať riešenia v obrázku a prepájať vedomosti naučené z poučiek. Tu si musí dieťa zakresliť obrázok, rozvrhnúť ako bude úlohu riešiť a prečo. Musí zakódovať matematickými značkami - podobne ako v programovaní - ako bude postupovať pri riešení úlohy. Musí oddôvodniť slovne prečo nemá úloha riešenie alebo naopak prečo a za akých podmienok má dve či viac riešení. Čo je pre rozvoj kritického myslenia v nižšom veku veľmi dôležité