Bratislava 24.04.2020 (Skolske.sk)
Oligopol jeden z typov nedokonalej konkurencie. Je to taká skladba trhu, v ktorej len málo predávajúcich ponúka podobné alebo úplne identické statky. Slovo oligopol pochádza z gréckych slov oligo, čo znamená málopočetný a slovo poly, čo sa prekladá ako obchodovať, či predávať.
Vďaka tomu môže mať každý čin akéhokoľvek predávajúceho ďalekosiahly dopad na zisky všetkých ostatných predávajúcich. Z toho vyplýva, že oligopoly sú vzájomne závislejšie než firmy v dokonalej konkurencii.
Ak je na trhu malý počet firiem, nazývajú sa oligopoly. V niektorých prípadoch sa najväčšie firmy v tomto odvetví môžu nazývať oligopoly. Výrobky, ktoré oligopol dodáva na trh, sú zhodné s výrobkami konkurentov, napríklad mobilná komunikácia, alebo sa líšia ako napríklad prací prášok. Na oligopolných trhoch sa zároveň veľmi zriedka prejavuje cenová konkurencia. Príležitosti pre ziskové firmy vidieť vo vývoji necenovej konkurencie. Vstup nových firiem na oligopolný trh je spravidla veľmi zložitý. Prekážky sú buď legislatívne obmedzenia alebo potreba veľkého počiatočného kapitálu. Preto veľké podnikanie slúži ako príklad oligopolu.
Obzvlášť dôležité pre fungovanie oligopolov je ich informovanosť o trhu. Vzhľadom na schopnosť konkurentov rozširovať výrobu sa každá spoločnosť obáva vyrážok, ktoré znižujú jej podiel na trhu. Preto je vedomie jedným z predpokladov existencie. Správanie každej spoločnosti na trhu má opodstatnenú logiku činnosti, a preto sa nazýva strategické. Stratégie sa môžu časom upravovať, ale takéto zmeny sú strednodobé alebo dlhodobé.
Stratégie oligopolného správania sú rozdelené do dvoch skupín. Prvá skupina zabezpečuje koordináciu činností firiem s konkurentmi, teda ide o stratégia spolupráce. Podstatou druhej skupiny je nedostatočná koordinácia, čo je stratégia nespolupráce.
Oligopolistická hospodárska súťaž môže viesť k rozsiahlym a rôznorodým výsledkom. V niektorých situáciách môžu konkrétne spoločnosti uplatňovať reštriktívne obchodné praktiky ako je tajná dohoda, rozdelenie trhu a podobne, aby nafúkli ceny a obmedzili výrobu takmer rovnakým spôsobom ako monopol. Vždy, keď dôjde k takejto formálnej dohode medzi spoločnosťami, ktoré si navzájom konkurujú, je táto prax známa ako kartelová dohoda. Prvým príkladom takéhoto kartelu je OPEC, ktorý má hlboký vplyv na medzinárodnú cenu ropy.