Bratislava 22.04.2020 (Skolske.sk)
Konkurencia je pojem, ktorý označuje proces stretu rôznych ekonomických záujmov viacerých trhových subjektov ako sú domácností, firmy štátu na rôznych typoch trhov ako je trh produktov - výrobkov a služieb trh výrobných faktorov- pôdy, práce a kapitálu. Subjekt už pôsobiace na trhu, alebo ešte len vstupujúci na trh chce realizovať svoje ekonomické záujmy aj na úkor iných ekonomických hráčov.
Už v predminulom storočí ekonómovia vedeli, že pozitívne stránky podnikania sa môžu prejaviť iba v určitých podmienkach. Ich abstraktným výrazom je predstava dokonalej konkurencie, teda podmienok, ktoré umožňujú analyzovať niektoré skutočnosti v správaní sa organizácií, no v skutočnosti takéto podmienky neexistujú a ani existovať nemôžu.
Dokonalá konkurencia – predstavuje teoretickú abstrakciu, ideálny stav trhovej ekonomiky, ktorý v reálnom trhovom prostredí nikdy nenastane. Predpokladom dokonalej konkurencie sú úplne rovnaké podmienky pre všetky subjekty trhu.
Nedokonalá konkurencia – charakterizuje ju situácia, keď produkciu vyrába obmedzený počet výrobcov, dokonca často len jeden výrobca a má možnosť určovať ceny. Prejavuje sa v nasledovných formách:
Prvou je monopolistická konkurencia - predstavuje trh jedného výrobku, ktorý vyrába väčší počet rôznych výrobcov. Výrobky sa diferencujú, tak že ten istý tovar od rôznych výrobcov sa odlišuje obalom, farbou, dizajnom. Výrobcovia používajú rôzne marketingové stratégie, ochranné značky.
Druhou je oligopol – predstavuje formu nedokonalej konkurencie, keď malý počet veľkých firiem disponuje takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzuje vstup ďalších firiem na trh daného odvetvia.
Treťou je absolútny monopol - predstavuje situáciu, keď na trhu existuje len jeden výrobca určitého výrobku, ktorý nakupuje veľký počet kupujúcich. Takýto výrobca sa nazýva monopolný výrobca. Monopolný výrobca môže udržiavať monopolné vysoké ceny, a preto môže dosahovať neprimerane vysoký zisk, pričom nie je pod tlakom konkurencie nútený znižovať ani výrobné náklady.