Bratislava 19.04.2020 (Skolske.sk)-Prezenčná výučba je kvôli pandémii koronavírusu prerušená na všetkých slovenských školách. Auly, triedy, aj laboratóriá zívajú prázdnotou a z detských izieb sa stávajú prednáškové miestnosti. Ako sa mladí ľudia pasujú s dištančnou formou štúdia a ako v skutočnosti prebieha?
Katarína, 21, Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, katedra žurnalistiky
„Naši vyučujúci nám väčšinu zadaní posielajú cez mailovú schránku. Nemávame pravidelne online vyučovanie, ako na iných školách, no tie, čo sme zatiaľ mali, boli uskutočnené pomocou aplikácie MS Teams. Všetci sa teraz učíme, ako to všetko zvládnuť na diaľku. Ako profesori, tak aj my. Verím, že pre obe strany to nie je práve najľahšie. Pozitívum toho, že nemávame na pravidelnej báze online výučbu vidím najmä v tom, že nemusíme toľko sedieť za počítačmi. Už len, keď vypracúvam zadania, cítim veľkú únavu a bolesť očí. Teraz, keď sa táto situácia inak, ako cez počítač riešiť nedá, je to u nás, podľa môjho úsudku, celkom fajn. Zadania majú vopred stanovený deadline, kedy musíme práce odovzdať, to sa nijako nezmenilo. Avšak, podobne ako mnohým, chýba mi naša školská komunita. Kontakt s ľuďmi, s kamarátmi, so spolužiakmi a aj priame prednášky. Nie sprostredkované cez médium. Na diaľku niekedy vznikajú nedorozumenia, ktoré nemôžeme vyriešiť hneď v daný moment, pretože kým jedna, alebo druhá strana odpíše, nejaký čas to samozrejme trvá. Táto situácia však prináša aj pozitíva. Snažím sa v týchto dňoch udržiavať najmä pravidelnou športovou aktivitou. Alebo akoukoľvek inou fyzickou aktivitou. Teraz je obdobie, keď sa musí robiť na záhradke. S mojou rodinou vysádzame stromčeky, sadíme zeleninu. Pustila som sa aj do strihania tují. Som si istá, že túžili po novej „frizúre“. Našťastie nemohli protestovať. Po karanténe možno zmením odbor a bude zo mňa záhradník. :)“
Sára, 22, Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta
„Tak my to máme distančne presne podľa rozvrhu. Semináre máme online, každý jeden cez MS Teams konferenčný hovor. Väčšina z nich sú takého prednáškového charakteru a otázky sa nás pýtajú len sem-tam. Niektoré semináre sú aj také, že vyvolávajú po mene. Aj kameru sme si museli zapínať na sekundu, či sme tam naozaj my. :) Učiteľ má zapnutú kameru po celý čas a je to celkom fajn, oveľa uvoľnenejšie ako v škole. Vôbec mi to nevadí. Jedine tých zadaní máme oveľa viac ako predtým. Dostávame toho strašne veľa na vypracovanie cez portál na e-learning Moodle, ale inak to hodnotím celkom super. Stále ma to stojí menej času, než keď som chodila do školy. Pozitívne vnímam aj to, že mám teraz viac času na bakalárku a hlavne, že môžem byť doma s našimi.“
Alena, 21, Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, Fakulta agrobiológie a potravinových zdrojov
„Tento semester mám iba 3 predmety, keďže potrebné kredity som získala už v predošlých rokoch. Čo sa týka online výučby, z dvoch predmetov nám poslali pokyny a nejaké materiály, ktoré si máme priebežne pozerať. Úlohy, seminárky a podobné veci máme posielať profesorom tiež priebežne do začiatku skúškového. Žiadne online prednášky my konkrétne nemáme, takže sme v podstate odrezaní od školy. Jediný, s kým teraz komunikujem, je môj školiteľ na bakalárku. :) Ako to bude so zápočtami, ani netuším, či ich vôbec budeme mať. Dopočula som sa, že študenti našej fakulty z iného odboru zápočty a čiastkové písomky už mali minulý týždeň elektronickou formou, nám zatiaľ učitelia nedali vedieť a vyjadrujú sa už len ku skúškam, ktoré nám podľa dnešných pokynov začnú od 23. apríla elektronicky. Štátnice nám posunuli na 15. júla, promócie nebudú, zrušili nám ich úplne.“
Richard, 24, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Právnická fakulta
„V Košiciach na práve zareagovali na situáciu podľa mňa veľmi dobre. Takmer hneď po prerušení výučby nám začali posielať zadania, najprv cez mail, potom cez Lms e-learning systém. Boli učitelia, ktorí nám začali posielať prednášky hneď na začiatku, iní až neskôr. Z niektorých predmetov aj odpovedajú na zadania, čo je zlé, alebo čo treba doplniť. Zadania dostávame každý týždeň, niektoré sú v pohode, iné zaberú dosť času. Mne osobne to vyhovuje takto, keď mám vypracovať zadanie a poslať online. Musím sa priznať, že keď som chodil do školy, tak som sa na semináre nepripravoval a rozprávali sa tam dve dievčatá s učiteľom, ja som si to iba odsedel. :) A ku skúškam, tie majú byť online, takže ja som spokojný. Okrem práva študujem aj fyzioterapiu na Prešovskej Univerzite. Poviem svoju skúsenosť aj odtiaľ. V Prešove to zanedbali. Iba jedna učiteľka nám posielala prednášky hneď od začiatku. Zvyšní učitelia asi „zaspali.“ Až po dvoch-troch týždňoch sa nám ozvala ďalšia vyučujúca, aby sme jej poslali seminárku. Ostatným učiteľom sme museli písať my, lebo na nás zabudli a nikto sa neozval. Nedostávame od učiteľov z Prešovskej univerzity informácie, napríklad ani o tom, ako ukončíme predmety. Mám pocit, že každý učiteľ má iný plán, ako si predstavuje fungovanie predmetu. Vôbec nevystupujú jednotne ako v Košiciach. Tieto dve univerzity, na ktorých študujem sa veľmi líšia v prístupe k tejto situácii. V Košiciach nám hneď oznámili, že štúdium bude prebiehať dištančne do konca roka. Rektor sa tak vyjadril vo videu, ktoré zverejnil na internete. V Prešove nikto nič. Na univerzitnej stránke sa píše, že voľno máme do 18. apríla. Oficiálne však majú byť školy uzatvorené do odvolania. Takže stále čakáme, čo bude.“
Simona, 22, Ekonomická univerzita v Bratislave, Obchodná fakulta
„Študujem v 3. ročníku na Ekonomickej univerzite a o pár mesiacov som mala ukončiť bakalársky ročník štátnicami. No všetko je aktuálne v nedohľadne. Všetkých nás táto situácia vyviedla z rutiny a museli sme si veľmi rýchlo nastaviť nový režim. Zaviedli nám online výučbu a ešte vždy sa pracuje na programe, ako budú prebiehať skúšky a štátnice. Je apríl a odpovede na tieto otázky zatiaľ nepoznáme. Zatiaľ len „facetimujeme“ s učiteľmi a veľa konzultujeme. Nie je to vždy ľahké, chce to veľa úsilia na oboch stranách. Aj keď je niekedy veľa problémov, učiteľa sa nám snažia vyjsť v ústrety a sú nápomocní. Mnoho profesorov túto situáciu berie pozitívne, lebo tvrdia, že sa naše slovenské školstvo posunie vpred a elektronická forma sa vylepší, na tom aktuálne usilovne pracujú.“
Tamara, 24, Prešovská Univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút psychológie
„Na našej škole prebieha distančná výučba asi trochu inak, ako sme predpokladali. Riaditeľ inštitútu nám síce písal mail, že vyučovanie bude prebiehať online, ale náš ročník sa zatiaľ k tomu nedostal. Viem iba o pár výnimkách, kedy majú niektorí učitelia online prednášky s inými ročníkmi. My sme online prednášky zatiaľ ešte nemali. Skôr máme za úlohu pracovať na tom, čo sme mali robiť na seminároch počas semestra, teda pripraviť si prezentáciu a podobne. Keďže máme tento semester viac praktických predmetov, ktoré sa veľmi nedajú vyučovať distančnou formou (teda aspoň si to neviem predstaviť), tak je to trošku zložitá situácia. Na teoretických predmetoch je to jednoduchšie. Ako budú prebiehať skúšky zatiaľ nevieme. Väčšina vyučujúcich nám už ale poslala potrebné podklady, z ktorých sa máme učiť.“
Stanka, 22, Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta, odbor systematická biológia
„Ja zatiaľ distančnú výučbu hodnotím tak pol na pol. Nemám už napríklad laboratórne cvičenia a neviem si predstaviť, keby sme ich mali mať online cez videohovor. Pochopiť napríklad nejakú chemickú reakciu cez kameru musí byť fakt ťažké. My už máme našťastie iba teoretické predmety, takže k nim som mala aj online prednášky. Komunikácia s učiteľmi je dobrá, ale jeden učiteľ sa nám mesiac neozval, takže ani nevieme ako predmet ukončíme. Tento rok píšem aj bakalárku. Obhajoby si vraj budeme cvičiť tiež online.“