Bratislava 24.03.2020 (Skolske.sk)
Po vypuknutí pandémie s koronavírusom a následnom zatvorení škôl a predškolských zariadení museli učitelia a žiaci zo dňa na deň bez akejkoľvek prípravy prejsť z prezenčného na dištančné vyučovanie. E- learning resp presnejšie povedané distance learning, čiže výučba v domácom prostredí prostredníctvom internetu sa v týchto krízových časoch stala nevyhnutnosťou. Pedagógovia ale i žiaci pritom narážajú od prvých chvíľ na plno problémov. Začínajúc nedostatočnou technickou vybavenosťou, keď mnoho rodín nemá napojenie na internet, pokračujúc chýbajúcou literatúrou a učebnými programami pre e-learning až po neexistujúcu prax.
V tejto situácii je každá skúsenosť v oblasti distance learningu na nezaplatenie. Učitelia a žiaci základných, stredných odborných škôl a gymnázií, ktorých zriaďovateľom je slovenská vzdelávacia spoločnosť Deutsch-Slowakische Akademien /DSA/, majú za sebou , aj keď len v špecifickej oblasti výučby cudzieho jazyka, už dvojročnú konkrétnu skúsenosť s dištančným vyučovaním. Lektori materskej spoločnosti DSA, nemeckej skupiny EBG so sídlom v Magdeburgu, pravidelne pripravujú žiakov formou videokonferencií v nemeckom jazyku. Novú formu vyučovania absolvujú žiaci základných škôl ale aj budúci maturanti na stredných odborných školách.
Začiatky neboli jednoduché. Ako hovorí vedúca lektorov v Magdeburgu Heike Schlicht, základným predpokladom bola dôsledná príprava. Nemeckí lektori v spolupráci s učiteľmi museli vypracovať učebné materiály a podklady pre takúto formu výučby. V spolupráci s nemeckým odborným vydavateľstvom tiež zabezpečili učebnicu nemeckého jazyka, zodpovedajúcu obsahovo aj organizačne novej forme vyučovania a zároveň úrovni pripravenosti poznania nemčiny u žiakov v školách DSA. Nevyhnutné bolo aj zladenie technického vybavenia na nemeckej aj slovenskej strane , ktoré by zaručovalo bezproblémové internetové spojenie formou videokonferencie.
Keď dnes po dvoch rokoch H.Schlicht hodnotí doterajší priebeh vyučovania, priznáva, že aj pre nemeckých lektorov išlo o úplne novú skúsenosť. Aj keď viacerí mali za sebou 25 – ročnú prax v prezenčnom vyučovaní s klasickými učebnicami, online vyučovanie pred nich postavilo úplne nové požiadavky, vrátane nutnosti pracovať s modernými technickými zariadeniami. Na druhej strane získali dôležité praktické skúsenosti pre obdobie nastupujúcej priemyselnej revolúcie 4.0., ktorá bude veľkou výzvou aj pre celý proces vzdelávania. Heike Schlicht oceňuje pokrok slovenských žiakov. Samozrejme, na prvých hodinách bolo cítiť ich neistotu, obavy ako diskutovať a odpovedať lektorom na obrazovke v „ originálnej nemčine “. Pre žiakov to nebolo na prvých hodinách vôbec jednoduché. Dnes po dvoch rokoch pravidelnej výučby formou videokonferecií však lektori vidia veľké pokroky a aj samotní žiaci si už na novú modernú formu vyučovania zvykli a vítajú ju.