Bratislava 12.03.2020 (Skolske.sk)
Koncepcia marketingu je vedecky podložený plán, či porjekt organizovania činností vo všeobecnosti a / alebo marketingových aktivít, ktorý je založený na osobitnej vedúcej myšlienke, účinnej stratégii a nevyhnutných operačných nástrojoch na podnikanie s cieľom dosiahnuť výsledky stanovené strategickým plánom podniku. Ich cieľom je spokojnosť zákazníkom.
V marketingovej teórii sa tradične rozlišujú tieto marketingové koncepty, ktoré sa vyvíjali so zmenou hospodárskej situácie.
Výrobná koncepcia je založená na predpoklade, že spotrebitelia budú mať prospech z výrobkov, ktoré sú široko distribuované a cenovo dostupné, a preto by sa riadenie malo zamerať na zlepšenie výroby a zvýšenie efektívnosti distribučného systému.
Koncepcia zlepšenia produktu je založená na skutočnosti, že spotrebitelia prejavia záujem o výrobky ponúkajúce najvyššiu kvalitu, najlepší výkon a vlastnosti, a preto by organizácia mala sústrediť svoju energiu na neustále zlepšovanie produktu.
Koncepcia zintenzívnenia obchodného úsilia, či predaja alebo koncepcia predaja je založená na skutočnosti, že spotrebitelia nebudú kupovať tovar spoločnosti v dostatočnom množstve, ak nevynaložia dostatočné úsilie v oblasti marketingu a propagácie.
Marketingový koncept je založený na skutočnosti, že kľúčom k dosiahnutiu cieľov organizácie je určiť potreby a požiadavky podmienených trhov a zabezpečiť požadovanú spokojnosť efektívnejším a produktívnejším spôsobom ako konkurenti. Predmetom marketingového konceptu nie je produkt, ale zákazníci spoločnosti s ich potrebami a požiadavkami. Spoločnosť zároveň dostáva zisky vytváraním a udržiavaním spokojnosti zákazníkov.
Koncept sociálno-etického marketingu, alebo spoločenského marketingu, vychádza zo skutočnosti, že úlohou spoločnosti je zisťovať potreby, potreby a záujmy cieľových trhov a zabezpečiť požadovanú spokojnosť efektívnejším a produktívnejším spôsobom, ako konkurenti, pri súčasnom zachovaní a posilnení pohody spotrebiteľov a spoločnosti v všeobecný.
Táto koncepcia bola vytvorená relatívne nedávno, keď sa dospelo k záveru, že koncepcia čistého marketingu nie je dostatočná z hľadiska ochrany životného prostredia, nedostatku prírodných zdrojov a množstva ďalších sociálnych a etických problémov. Koncept čistého marketingu v konečnom dôsledku nerieši problém možných konfliktov medzi potrebami kupujúceho a jeho dlhodobým blahom. Koncept sociálno-etického marketingu vyžaduje rovnováhu troch faktorov: zisky spoločnosti, potreby nákupu a záujmy spoločnosti.