Bratislava 04.03.2020 (Skolske.sk)
Nie každý si pod pojmom školský výlet predstaví, že pôjde na PriF UK (Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského) a bude merať napr. hustotu vody. Ani mne sa to najskôr nepozdávalo. Pani učiteľka Ivana Faďoš nám nastavila kvíz na Kahoot kde sme opakovali na písomku zo vzduchu a vody. Bavilo nás to. Začala som si uvedomovať, že to bol celkom dobrý nápad zobrať nás tam. Týmito ťažkými úlohami nás sprevádzala doc. RNDr. Beáta Brestenská, CSc.
Potom sme sa presunuli na meranie rôznych vlastností vody. Aké? To sme na začiatku nevedeli. Rozdelili nás do skupín. Dostali sme malý tablet, senzory a kadičky na vodu. Preskočím všetku tú prípravu. V kadičkách sme mali naliatu destilovanú vodu, minerálnu vodu a pitnú vodu. Ako prvé sme išli merať množstvo oxidu uhličitého. Toho bolo najviac v minerálnej vode. Na tablete sme mali protokol kam sme vždycky zapísali hodnotu, ktorú sme namerali (samozrejme sme polku vody popri tom vyliali a potom sme sa divili, že nám to nejde a potom sme sa na tom smiali, ale to je vedľajšie). Za každým meraním sme mali zopár otázok, na ktoré sme mali odpovedať a zatiaľ čo sa nám všetkým parilo z hlavy, odpovedí pomaly pribúdalo, až sme ich nakoniec všetky vyplnili.
Ako druhé sme išli merať vodivosť vody. Zatiaľ čo som ja poctivo menila kyslík na oxid uhličitý, moje kamarátky zmerali a zapísali hodnotu do tabletu. Teraz bola najviac vodivá tiež minerálna voda, lebo obsahuje rozpustené minerálne látky ktoré zabezpečujú vodivosť. Potom prišla moja chvíľa. Mohla som odpovedať na otázky ☺. To ma na tom najviac bavilo pri všetkých meraniach. Aj keď tam občas boli dosť ťažké otázky, dokázali sme si s nimi vždy poradiť. Či už spoločne alebo zvlášť.
Tretie meranie bolo najzaujímavejšie. Pri ňom som si pripadala ako veľký chemik. Ani neviem prečo, ale keď sme dostali tú malú krabičku o ktorej sme absolútne nič nevedeli, tak mi to prišlo zaujímavé. Nakoniec nám vysvetlili že v tej krabičke budeme merať zákal vody metódou turbidimetrie. Voda ktorá mala najväčšiu hodnotu bola najviac priezračná. V tomto prípade to bola destilovaná voda, lebo sa v nej nenachádzajú žiadne rozpustené látky. Je to len čisté H2O.
Nakoniec sa tento výlet vyvinul veľmi dobre. A čo na to hovorí pani učiteľka Faďoš:
„Niektorí z vás poslúchali no iných to vôbec nezaujalo. Samozrejme boli skupinky, ktoré sa snažili. Bola som tam už aj s inými triedami a najlepšie sa mi pracovalo s Kvintou A ale ani vy ste neboli úplne najhoršia trieda.“
Týmto by som sa chcela poďakovať pani učiteľke Ivane Faďoš a našej triednej učiteľke Monike Mikulovej, za to že nás zobrali na tento v podstate vzdelávací výlet a dúfam, že si niečo podobné niekedy zopakujeme.
POZNÁMKA: nič nevybuchlo ☺.