Bardejov/Bratislava 23.01.2020 (TASR)
Rozsiahly je zoznam rozmanitej a mnohostrannej umeleckej činnosti Ondreja Šotha, jednej z najvýraznejších osobností slovenského divadelníctva. So svojimi súbormi pripravil množstvo predstavení, s ktorými sa prezentoval na domácich i zahraničných scénach. Vo štvrtok, 23. januára sa dožíva choreograf, divadelník, režisér a bývalý generálny riaditeľ Slovenského národného divadla (SND) Ondrej Šoth 60 rokov.
Ondrej Šoth sa narodil v Bardejove 23. januára 1960 v rodine učiteľky a zubára. Obidvaja rodičia krásne spievali a od malička viedli svoje deti k hudbe.
Klasický tanec vyštudoval na Konzervatóriu v Košiciach. "Mojimi učiteľmi boli manželia Halászovci. Až neskôr som si uvedomil, že som nemohol dostať lepšie vzdelanie. Pod vzdelaním nemyslím 'len' tanečnú techniku, či znalosť baletnej klasiky. Myslím tým úctu k profesii, lásku k divadlu, rešpekt voči všetkým, ktorí divadlo tvoria. Andrej Halász patril k najlepším pedagógom mužského tanca v Európe. Pani Marilena je studnicou poznania. Rozhovory s ňou sú pre mňa stále veľkou inšpiráciou. Bez nich by som sa v profesii nikdy nedostal tam, kde dnes som," uviedol pre TASR Ondrej Šoth.
Z metropoly východu zamieril do Bratislavy na Vysokú školu múzických umení (VŠMU), kde študoval v rokoch 1979 - 1983 choreografiu a réžiu tanca u profesora Štefana Nosáľa. Vzápätí po škole získal v roku 1983 prvé angažmán v Pražskom komornom balete Pavla Šmoka. V Prahe pracoval aj v Laterne magike, ktorá bola v tom čase súčasťou tamojšieho Národného divadla.
Po piatich pražských sezónach prišla v januári 1989 ponuka na angažmán v Slovenskom národnom divadle. Hoci vyhral v apríli konkurz na šéfa baletu, menovaniu na post zabránila, ako hovorí, jeho "stranícka nepríslušnosť" a tak do roku 1994 pôsobil na našej prvej divadelnej scéne na pozícii choreografa. Keď tento post v rámci organizačných zmien zrušili, odišiel do Mestského divadla v Ústí nad Labem.
V druhej polovici 90. rokov robil na tanečných projektoch v Mníchove, Salzburgu, Hamburgu, v Toronte, v Lisabone. Práve počas pôsobenia v hlavnom meste Portugalska prišlo v roku 2000 pozvanie zo Štátneho divadla v Košiciach, ktoré prijal. Bohatý umelecký život v zahraničí vymenil za pôsobenie na východe Slovenska v divadle, ktoré sa ocitlo v hlbokej kríze. Počas niekoľkých sezón sa mu podarilo dostať košický balet z priepasti až na výslnie slovenského divadelného neba.
Po vyhratom konkurze na generálneho riaditeľa SND sa ale opäť sťahoval do Bratislavy. Na čele našej prvej scény stál od 3. mája 2010 do 20. septembra 2011.
Hoci Ondrej Šoth precestoval mnoho krajín a svetadielov, spätý je najmä s Košicami. "Je to fascinujúce mesto. Tolerantné, kultúrne, jazykovo a nábožensky mnohoraké, s veľmi zaujímavou históriou. Vyžaruje úžasnú energiu, je centrom talentovaných ľudí. Tu je Európa reálne prítomná a dokáže sa inšpirovať širokou slovanskou dušou," vyznal sa umelec.
Na svojom konte má desiatky choreografií od klasických baletov, cez opery, až po tanečné dielne a tanečné divadlo. Na divadelných doskách spolupracoval s mnohými významnými režisérmi, napríklad s Ľubomírom Vajdičkom, Romanom Polákom, Jozefom Bednárikom a Mariánom Chudovským.
Zaujímavé sú rovnako filmové spolupráce Ondreja Šotha s Jurajom Jakubiskom na Perinbabe (1984), s Petrom Weiglom na filmovej opere Romeo a Julie na vsi (1987), ale v roku 1996 aj v Hollywoode, kde spolupracoval na snímke Open to hard, v ktorej hrali takí svetoznámi herci ako Ornella Muti, Robert de Niro a Catherine Deneuveová.
Za svoju rozmanitú tvorbu získal doma i v zahraničí viacero ocenení. Napríklad Cenu Slovenského literárneho fondu za predstavenia Zvláštna radosť žiť II. (2003), Cenu Hviezdy svetového baletu (World Ballet Stars) a Cenu Hviezdy svetového baletu (World Ballet Stars) - Choreografia (2005), dvakrát získal divadelné ocenenie DOSKY (2007 a 2017) a v roku 2010 sa stal Ondrej Šoth držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo v kategórii divadlo a audiovizuálne umenie za multimediálny tanečný projekt M. R. Štefánik.
A na čom pracuje v súčasnosti? "Dlho som rozmýšľal nad tým, že by som chcel spraviť inscenáciu o Milade Horákovej. O žene, ktorej morálnym postojom sa moc nastupujúca po 'Víťaznom februári' cítila tak ohrozená, že sa rozhodla zinscenovať s ňou proces a na výstrahu ju obesiť. Teraz na tému dozrel čas. Premiéra bude 14. februára," povedal pre TASR jubilujúci režisér a choreograf Ondrej Šoth.
Zdroj: www.sdke.sk, www.hc.sk/hudobny-zivot