Bratislava 20.01.2020 (Skolske.sk)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR si nemyslí, že by každá samospráva mala mať povinne zriadený mládežnícky parlament. Pre TASR to uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva s tým, že podnet na jeho zriadenie, ako aj samotnú snahu a chuť sa aktivizovať, by mali prejaviť práve mladí ľudia a na základe takéhoto podnetu zdola by malo vedenie samosprávy zareagovať a umožniť partnerský prístup zriadením mládežníckeho parlamentu.
Kreovaniu mládežníckeho parlamentu by mala podľa ministerstva školstva predchádzať verejná výzva, aby čo najviac mladých ľudí o tejto možnosti vedelo a zvážilo svoje zapojenie. Podľa ministerstva je pre samosprávy diskusia s mladými ľuďmi združenými v mládežníckych parlamentoch podnetná v tom, že vďaka nej zozbierajú informácie a ich potreby, ktoré môžu byť následne využité v prospech riadenia a rozvoja obce či mesta. "Zachytili sme dokonca správy o tom, že v niektorých mestách a obciach, kde mládežnícky parlament doteraz nefunguje, veria, že práve vďaka prijatiu novely zákona o podpore práce s mládežou získali lepšiu východiskovú pozíciu na jeho kreovanie," poznamenal rezort školstva.
Ministerstvo školstva tvrdí, že podporuje mladých ľudí v tom, aby aktívne a zodpovedne pristupovali k dianiu v ich komunite, aby vnímali samých seba ako aktérov možnej zmeny k lepšiemu. "Veríme, že sa stretnú s rovnako pozitívnym prístupom zástupcov samospráv pri ich snahách," uviedol rezort školstva.
Ako pozitívny krok vníma rezort to, že postavenie mládežníckych parlamentov našlo prvýkrát oporu v zákone. Vidí za tým aj podnet, ktorý vychádzal priamo z požiadaviek mladých ľudí. "Mládežnícke parlamenty považujeme za efektívny nástroj participácie v samosprávach, vďaka ktorému sa mladí ľudia môžu podieľať na dianí v komunite a vyjadrovať svoj názor vo veciach, ktoré sa ich týkajú. Máme skúsenosť, že motivácia mladých ľudí byť aktívnymi občanmi narastá aj s príležitosťami, ktoré sú im ponúkané a s pocitom, že tvorcovia politík sú ochotní načúvať ich potrebám a nápadom a berú ich ako rovnocenných partnerov s potenciálom," poznamenal rezort školstva.
Mladí ľudia svojou angažovanosťou v podobných štruktúrach podľa ministerstva školstva získavajú aj neoceniteľné sociálne a občianske zručnosti či kompetencie, ktoré pre nich budú v budúcnosti výhodou.