Poprad/Bratislava 17.01.2020 (TASR)
Letisko Poprad-Tatry už pol storočia predstavuje pre domácich i zahraničných hostí vstupnú bránu do Vysokých Tatier. V piatok 17. januára uplynie 50 rokov, odkedy ho sprevádzkovali pre medzinárodnú prepravu.
S blížiacimi sa Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní na Štrbskom Plese (február 1970) rástol tlak aj na skvalitnenie všetkých služieb v okolí Vysokých Tatier. Trávnatú vzletovú a pristávaciu dráhu vybetónovali a letisku pribudla aj nová administratívna budova. Do Popradu prišiel v sobotu 17. januára 1970 slávnostne prestrihnúť pásku na novom letisku minister výstavby a techniky Slovenskej socialistickej republiky (SSR) Štefan Šebesta. Podľa archívnej správy TASR boli prítomní aj minister dopravy SSR Štefan Šutka, minister a zároveň predseda Federálneho výboru pre dopravu Jaroslav Knižka a tiež federálny minister dopravy Josef Starý.
V ten istý deň pristáli na novootvorenom popradskom letisku aj prvé lietadlá.
Prvopočiatky dnes už medzinárodného letiska v Poprade siahajú do roku 1938. V rámci obranných opatrení pred 2. svetovou vojnou vzniklo neďaleko obce Veľká poľné letisko. Od roku 1943 začala z Popradu lietať pravidelná civilná linka Bratislava-Sliač-Poprad-Prešov.
Po zavedení medzinárodnej prepravy v roku 1970 pravidelne lietali z Popradu lietadlá spoločností Československých aerolínií (ČSA) a nemeckej spoločnosti Interflug.
Okrem pravidelných letov boli časté aj charterové lety leteckých spoločností z celej Európy (Dan-Air, Condor, Malév, Britannia a ďalšie). Letisko Poprad-Tatry tak bolo spolu s Prahou a Bratislavou jedným z troch československých letísk, kde pristávali stroje z celého sveta. Zároveň s nadmorskou výškou 718 metrov nad morom bolo najvyššie položeným letiskom v strednej Európe pre dopravné lietadlá na krátke a stredné trate.
Rok 2005 bol prvým rokom existencie novej akciovej spoločnosti. Koncom roka bola spustená pravidelná linka SkyEurope Airlines na trase Poprad-Londýn. Prvýkrát bola v prevádzke počas celých 12 mesiacov. Postupne sa k slovenským cestujúcim z celého východného a severného Slovenska, ktorí ju využívali na cesty za prácou do Veľkej Británie, začali pridávať aj zahraniční turisti smerujúci do Popradu, Nízkych Tatier, ako aj na slovenskú i poľskú stranu Vysokých Tatier.
V roku 2008 poctila letisko svojou návštevou britská panovníčka, jej Veličenstvo kráľovná Alžbeta II. s manželom princom Philipom.
Letisko v tomto období zrealizovalo dva investičné projekty. Rekonštrukcia svetelnej približovacej sústavy dráhy 27 naplnila požiadavky predpisu L14 a pomohla udržať prevádzkyschopnosť letiska aj v nočných hodinách a za podmienok nízkej dohľadnosti.
Novým príletovým terminálom sa letisku podarilo zvýšiť kapacitu vybavených cestujúcich, nakoľko pôvodný terminál nepostačoval a spĺňal požiadavky Schengenských kritérií len s výhradami.
V januári 2014 uviedli do prevádzky novú odletovú halu, ktorá napomohla pri riešení problému s okamžitou kapacitou odlietavajúcich cestujúcich a zároveň zvýšila rýchlosť a komfort vybavenia pasažierov. Spolu s halou sa uskutočnila výstavba prvej a neskôr aj druhej etapy parkoviska.
Jednou z najdôležitejších udalostí roka 2014 bolo obnovenie pravidelnej leteckej dopravy na linke Poprad–Londýn prevádzkovanej nízko-nákladovou leteckou spoločnosťou WIZZ AIR.
V roku 2018 prepravilo letisko Poprad-Tatry až 88 387 cestujúcich a počet pohybov lietadiel tu v tom istom roku dosiahol číslo 7130.
Zdroje: http://www.airport-poprad.sk