Bratislava 03.01.2020 (Skolske.sk)
Prvou obchodnou značkou bolo grafické označenie, ktoré sa nedalo zmyť. Naši predkovia ním označovali hnuteľný majetok. Napríklad vypáli takýto znak v zadnej časti tela koňa. Ak by koňa niekto ukradol, zlodejovi mohli dať ľahšie po prstoch.
Značka alebo obchodná značka, angkicky brand je meno, výraz, znak, symbol, dizajn alebo ich kombinácia, ktoré majú identifikovať tovar alebo služby jedného predávajúceho alebo skupiny predávajúcich a odlíšiť ich od tovaru a služieb konkurentov.
Úlohou značky je uľahčiť identifikáciu výrobku alebo služby určitého predávajúceho a odlíšiť ich od konkurenčných výrobkov. Môže pridať výrobku na hodnote.
Značka môže mať právnu ochranu, ktorá ochraňuje za určité časové obdobie výlučné práva výrobcu (predajcu). Zaručuje jednoznačný pôvod výrobku alebo služby.
Čo je podstatou obchodnej značky? Obchodná značka to nie sú len tovary na polici predajne. Je to všetko čo pomáha odlíšiť jeden tovar od tovarov toho istého druhu. Značka je napríklad Rímsko-katolícka cirkev, či svetovo najznámejšia značka Coca Cola, alebo určitá značka benzínu. Naši predkovia v Amerike označovali vypáleným znakom aj otrokov. Značka sa často považuje za dôvod zvýšiť cenu. Mohutné a chytré medzinárodné podniky, ale aj malé slovenské firmy manipulujú spotrebiteľmi- Ponúkajú aj tovary, ktoré ľudia nepotrebujú. Cárom a bohom je spotrebiteľ. Výrobca musí splniť jeho želania.
Pod jednu značku môže patriť celá séria výrobkov. Napríklad čokoláda môže mať rovnaký názov, ale môže byť z biela, horká, s orieškami, jahodami a hocičím od výmyslu sveta. Značka to je súčet nasledovných prvkov. Tovar a jeho obal, ktoré vytvárajú cenu. Značka je aj o psychológii, kvalita, imidž a cena. Značka vytvára niečo čo sa označuje pojmom kapitál značky. Je to rozdiel medzi obyčajným výrobkom, napríklad masovou vodou po holení a značkou v cene. Rozdiel medzi cenami je kapitálom značky. Obchodná značka je slovné a grafické označenie tovaru na jeho obale.