Autor textu: TASR
12.12.2019

Prieskum: Nedostatok pedagogických asistentov je zásadný, ale nie jediný problém

Výsledky prieskumu sú súčasťou Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku.

Foto: ILustračné foto TASR

Bratislava 12.12.2019 (TASR)

 Počet pedagogických asistentov, ktorí zabezpečujú podporu pri vzdelávaní detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), je dlhodobo nedostatočný. Potvrdil to prieskum iniciatívy To dá rozum, v ktorom ho za jeden z najväčších problémov pri vzdelávaní detí so ŠVVP považovalo až 40 percent všetkých respondentov z bežných aj špeciálnych škôl, ktorí sa na prieskume zúčastnili. Podľa iniciatívy nedostatok pedagogických asistentov je zásadným, ale nie jediným problémom.  

      "Úloha pedagogických asistentov a asistentiek pri zabezpečovaní podpory vo vzdelávaní detí so ŠVVP je kľúčová. Ich nedostatok totiž môže viesť až k neprijatiu dieťaťa so zdravotným postihnutím do bežnej školy, či dokonca k vylúčeniu niektorých z týchto detí zo vzdelávania v školách," uviedla analytička iniciatívy To dá rozum Miroslava Hapalová. Podľa prieskumu je časť detí, pre ktoré školy nevedia zabezpečiť asistenta, vzdelávaná formou individuálneho vzdelávania v domácom prostredí.

      Na základe ďalších zistení prieskumu veľká časť pedagogických asistentov nevykonáva asistenciu učiteľovi pri vzdelávaní všetkých žiakov v triede, ale poskytuje asistenciu len jednému žiakovi so zdravotným znevýhodnením. Až takmer tretina asistentov v bežných základných školách, ktorí sa zúčastnili na dotazníkovom prieskume, pracuje primárne s jedným žiakom so zdravotným znevýhodnením. Ďalšia takmer tretina asistentov z bežných škôl uviedla, že ich činnosť je zameraná na viacerých žiakov so zdravotným znevýhodnením z rôznych tried. A len menšia časť asistentov v bežných školách deklarovala, že ich činnosť je viazaná na celú triedu.

      Z výsledkov dotazníka vyplýva, že takmer tretina asistentov bežne vzdeláva žiaka so ŠVVP mimo jeho kmeňovej triedy. "Domnievame sa, že v týchto prípadoch nemožno hovoriť o integrácii dieťaťa so znevýhodnením," upozornila na to Hapalová. Spoločné vyučovanie všetkých žiakov v triede pod vedením učiteľa, ktoré by malo tvoriť hlavnú náplň činnosti asistenta, v prieskume bežne vykonávala len polovica respondentov. Rovnaké percento asistentov zároveň uviedlo, že bežne pomáha konkrétnemu žiakovi so sebaobslužnými činnosťami, čo však nie je primárna úloha pedagogického, ale osobného asistenta.  
​​​​​​​
      Výsledky prieskumu sú súčasťou Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku, postavenej na kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume realizovanom v rokoch 2017 – 2019. Skupinové a individuálne rozhovory boli realizované so 656 respondentmi z oblasti školstva a zamestnávateľov. Na dotazníkovom prieskume sa zúčastnilo 15.322 respondentov.

Máj 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
Napíšte nám [email protected]