Bratislava 03.12.2019 (Skolske.sk)
Keď sa povie Black Friday každý snáď vie, že ide o piatok plný zliav. Je to posledný novembrový piatok. v Spojených štátoch nasleduje po oslavách Dňa vďakyvzdania. Odvodenie názvu Black Friday má rôzne vysvetlenia.
Jedno z nich sa odvoláva práve na vodičov autobusov, policajtov a taxikárov, ktorí tento piatok nazvali Čiernym kvôli veľkému zmätku a dopravným zápcham. 28.11. v Spojených štátoch oslavujú Deň vďakyvzdania. Mnoho ľudí chce stráviť sviatok s rodinou, ktorá môže bývať v odľahlejšom meste. Práve preto veľa ľudí cetuje a tvoria sa dopravné kolóny. Zároveň sa blíži Štedrý Deň a preto ľudia začínajú s nakupovaním vianočných darčekov. Sú preplnené cesty, ulice a hlavne obchody.
Druhé vysvetlenie zachádza hlbšie do minulosti, kedy sa v účtovných knihách straty zaznamenávali červeným atramentom. Možno vám už niekto raz povedal o svojom účte, ktorý je v červených číslach a myslel tým, že je v mínuse. Naopak, ak vám váš podnik vynáša, potom môžeme hovoriť o čiernych číslach. Najväčší zisk prináša obchodníkom až predvianočné obdobie, kedy ľudia začnú nakupovať vianočné darčeky. Preto má tento deň označenie Čierny Piatok.
Najbláznivejšie zľavy sú práve v USA, kde má tento "sviatok" pôvod.
Každoročne sa ochranka v nákupných centrách pripravuje na nával ľudí. Milióny nakupujúcich čakajú na šialené zľavy aj niekoľko hodín. Rady pred obchodmi vznikajú už v noci. Potom sa otvoria brány obchodov a začína sa jedna veľká naháňačka za výhodným tovarom. Ľudia bezhlavo utrácajú peniaze za elektroniku, oblečenie ba dokonca aj potraviny. Pri takomto nakupnom ošiale často dochádza aj k roztržkám, násiliu a k zraneniam. Niekedy je to tak vážne, že musí zasahovať aj polícia. V Amerike preto kvôli týmto roztržkám Black Friday nazývajú aj Black-Eye Friday, teda piatok kedy môžeš dostať päsťou do tváre.
Postupom času sa Black Friday udomácnil aj v Európe.
Netrvalo to dlho a Čierny Piatok sa z Ameriky dostal už aj k nám na Sovensko. V každom nákupnom centre visia plagáty ospevujúce Black Friday a neskutočne vysoké zľavy až vo výške -80%.
Niesú zľavy ako zľavy...
Black Friday je novodobé heslo, ktoré mnoho krát priláka veľké množstvo ľudí. Na druhej strane je celkom bežné zneužívať takéto symboly a heslá na prilákanie nakupujúcich k celkom bežným, či nevýrazným zľavám. Najhorší obchodníci sú tí, ktorí pôvodnú cenu úmyselne navýšia, aby zľava vyzerala čo najlepšie. Potom sa môže stať, že natešený zákazník kúpi niečo vo výbornej zľave, hoci inokedy by to kúpil za rovnakú cenu a niekedy možno iba o niečo drahšie. Na Slovensku je realitou, že vám v rámci akcie Čierny Piatok dajú ako zľavu iba doručenie zdarma, no žiadnu zľavu na váš produkt nedostanete.
Po Black Friday nasleduje Cyber Monday.
Maloobchodníci si v rokoch 2002 a 2003 všimli, že je veľa spotrebiteľov, ktorí boli príliš zaneprázdnení alebo si nestihli nakúpiť v piatok a sobotu to čo hľadali. Preto vytvorili možnosť nakupovania tovaru za stále dobré zľavy aj cez internet. Ľudia ktorí teda výpredaje počas Black Friday nestihli, môžu nakupovať výhodnejšie on-line v pondelok a to z pohodlia domova alebo z práce.
Čierny Piatok je kritizovaný ako sviatok konzumnej spoločnosti.
Čierny Piatok voľakedy trval iba jeden deň a preto boli ľudia takí nažhavení, že im nevadilo stáť aj hodiny v dlhých radoch, len aby získli svoj vytúžený produkt. Teraz mám pocit, že čoraz viac obchodných centier alebo on-line obchodov zneužíva tento "sviatok" len ako marketingový ťah a snaží sa ľudí oklamať. Samotní nakupujúci potom márnia svojím časom, ktorý by mohli stráviť aj inde ako v obchodoch.