Plavecký Štvrtok 20.11.2019 (TASR)
Oslava Svetového dňa detí, ale aj pripomenutie si 30. výročia prijatia Deklarácie práv dieťaťa bolo cieľom stredajšej návštevy ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Martiny Lubyovej (SNS) na Základnej škole v Plaveckom Štvrtku (okres Malacky). Ako poznamenala, keďže ide o práva detí, rozhodli sa osláviť ich spolu so žiakmi.
"Jedným zo základných práv dieťaťa je, aby boli informované a aby sa mohli zúčastňovať procesov, kde sa rozhoduje o ich budúcnosti," povedala šéfka rezortu školstva. Poznamenala, že práve preto sa žiakov v stredu na škole pýtali na ich sny. Ako doplnila, podstatné je, aby sa sny žiakov splnili a aby im spoločnosť umožnila dosiahnuť ich ciele. Žiaci Svetový deň detí oslávili symbolicky v modrej farbe UNICEF.
Lubyová si myslí, že práve Základná škola v Plaveckom Štvrtku je ukážkovou školou, ktorá pracuje na princípoch inklúzie. "Inklúzia je veľmi dôležitá aj z hľadiska práv dieťaťa, pretože dnes aj vo svete mnoho detí trpí tým, že kvôli slabému sociálnemu zázemiu nemajú rovnaké právo na vzdelanie," uviedla Lubyová. Základná škola sa vďaka uvoľneniu výučby nemeckého jazyka stala od školského roku 2019/2020 inkluzívnou školou, ktorú okrem žiakov z rómskych marginalizovaných komunít začalo navštevovať 30 percent žiakov majoritného obyvateľstva z konkurenčných základných škôl. Lubyová poznamenala, že to nie je len o výučbe cudzieho jazyka, ale aj o kvalite miestnych pedagógov a asistentov učiteľov.
Podľa ministerky školstva sa v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania kladie na inklúziu veľký dôraz. "Preto sme si vzali za vzor fínsky model, ktorý je najinkluzívnejší zo všetkých a snažíme sa podporiť inklúziu na všetkých stupňoch," povedala Lubyová. Pripomenula, že sa neustále zvyšuje financovanie asistentov učiteľov a aj do budúcna by sa mal tento post na školách posilňovať. "Snažíme sa, aby všetky deti, aj tie so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, mohli byť vzdelávané v rámci stredného prúdu v základných školách, ako je táto, aby neboli vyčlenené do extra škôl," povedala Lubyová. Ako dodala, kvalita učiteľov a dostatok asistentov sú základnými predpokladmi na to, aby bežné základné školy vedeli robiť inklúziu.