Bratislava 19.11.2019 (Skolske.sk)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR nesúhlasilo, aby sa vo filme s názvom "Kto je ďalší?" uvádzal názov a logo rezortu. Ich použitie v súvislosti s označením ako partnera filmu považuje za "neoprávnené". MŠVVaŠ SR to uviedlo pre TASR v reakcii na list europoslankyne Lucie Ďuriš Nicholsonovej (SaS). Tá sa na ministerku školstva Martinu Lubyovú (SNS) obrátila na podnet psychológov a učiteľov, ktorí sú pohoršení tým, že film určený vekovej skupine slovenských žiakov starších ako 12 rokov má slúžiť ako prevencia voči šikanovaniu a samovraždám.
"Film sa nepochybne venuje dôležitým témam. Forma, akou sa zhostil šikanovania, sebapoškodzovania, negatívnych vplyvov sociálnych sietí a samovrážd medzi mladistvými, je však odbornou verejnosťou čoraz viac kritizovaná. Existuje oprávnené riziko, že namiesto preventívneho bude mať film na deti opačný účinok," uviedla v liste europoslankyňa.
Rezort školstva skonštatoval, že vo filme absentuje tzv. pozitívny jazyk, čiže empatické formulácie, podporné vety reflektujúce stav osôb, ktoré vo filme vystupujú. "Film nenapĺňa základný edukatívny rozmer – edukáciu pozitívnym prístupom," zdôraznil v stanovisku. Lubyová preto vyzvala organizáciu eSlovensko, ktorá sa podieľala na tvorbe filmu, aby názov a logo ministerstva zo stránok projektu odstránila. Spoločnosť reagovala s tým, že požiadavku rezortu akceptuje.
Europoslankyňa a tiež rezort školstva sa odvolávajú aj na to, že v medzinárodných dokumentoch sa všeobecne uvádza, že film ako umelecké dielo nemá preventívny charakter, keďže nemá vplyv na dlhodobú zmenu správania mladých.
Ministerstvo tiež dodalo, že film je v priamom rozpore s odporúčaním o aktívnom zapájaní sa detí a žiakov do aktivít a programov podporujúcich výchovu k zdraviu a zdravému životnému štýlu, keďže nevyzdvihuje zdravý životný štýl, respektíve priamo či sprostredkovane vyzdvihuje negatívne rizikové správanie sa detí a žiakov.
Rovnako, okrem iného, zdôraznilo, že hromadné školské návštevy filmu v kinách nedávajú možnosť jednotlivcovi mať informácie a slobodne sa rozhodnúť, či film uvidí, alebo nie.