Bratislava 04.10.2019 (Skolske.sk)
Na tradičné ciele hospodárskej politiky sa dá pozrieť bližšie. Prvé priblíženie sa dá vidieť cez veľkosť vyrobených tovarov a služieb a rýchlosť ekonomického rastu.
Jedným z kľúčových cieľov tých, čo vytvárajú hospodársku politiku, teda politikov, vytvárať také podmienky, aby z národného hospodárstva vychádzalo čo najviac výrobkov a služieb. Tie sa označujú spoločným pojmom – výstup. Súčasne sa tvorcovia hospodárskej politiky snažia o to, že aby pri čo najmenších vstupoch boli čo najväčšie výstupy. Existuje niekoľko dôvodov. Čím väčší je výstup, tým väčšie sú príjmy v ekonomike, a tým vyššia je životná úroveň občanov. Politici sa snažia zabezpečiť ju. Tým sa snažia o to, aby ich občania zvolili druhý raz.
Najrozšírenejším ukazovateľom ako merať výstup národného hospodárstva je hrubý domáci produkt (HDP). Ide o celkovú finálnu produkciu tovarov a služieb vyrobenú v určitej krajine za jeden rok. Ukazovateľ HDP v Slovenskej republiky zverejňuje štvrťročne Štatistický úrad Slovenskej republiky. Nie je dôležité kto je vlastníkom firiem, ktoré vyprodukovali výrobky a služby, je dôležité že sa nachádzajú v tej, ktorej krajine. Ak napríklad je v tej, ktorej krajine firma XY, ktorú vlastní nemecká firma AB výrobky za 2 mil. EUR, táto suma sa započítava do HDP rovnako ako keby výrobky v hodnote 2 mil. EUR vyrobila domáca firma.
Druhým ukazovateľom je hrubý národný produkt (HNP). To je ukazovateľ, ktorý hovorí o tom koľko spolu vyrobili všetky firmy vlastníkov z jednej krajine, ktoré sa môžu nachádzať kdekoľvek na svete.
Ak vezmeme do úvahy predchádzajúci príklad, výrobky nemeckej firmy XY, ktorá je v nej krajine, sa nezapočítavajú do HNP tejto krajiny, ale do nemeckého HNP.
Ukazovateľ HDP sa používa väčšinou v európskych krajinách a HNP sa používa v prípade krajín, ktoré sú veľkými investormi, ako sú napríklad USA a Japonsko.