Paríž/New York 08.09.2019 (TASR)
Téma Medzinárodného dňa gramotnosti zvolená pre tento rok — gramotnosť a viacjazyčnosť — je príležitosťou nanovo premyslieť základnú dôležitosť jazyka a jazykovej rozmanitosti pre jednotlivcov a spoločnosť. Ako ďalej uviedla Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO), v tomto roku sa Medzinárodný deň gramotnosti, pripadajúci na 8. septembra, bude pripomínať s cieľom podporiť gramotnosť v rámci práva na vzdelanie, ako aj základ na získanie samostatnosti jednotlivcov a inkluzívny a udržateľný rozvoj.
Napriek dosiahnutému pokroku problémy týkajúce sa nadobudnutia gramotnosti pretrvávajú a sú nimi rozdielnou mierou zasiahnuté jednotlivé krajiny a národy, konštatuje UNESCO. V Paríži sídliaca inštitúcia ďalej podčiarkla, že je dôležité zobrať na vedomie jazykovú rozmanitosť v rozvoji vzdelávania a zvyšovania gramotnosti na zdvihnutie výzvy v súčasnom svete, v ktorom sa stáva viacjazyčnosť čoraz rozšírenejšou v spojitosti so zvýšenou mobilitou ľudí.
Od roku 1967 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti s cieľom upriamiť pozornosť verejnosti na analfabetizmus a mobilizovať ju, aby sa angažovala v jednom z dôležitých poslaní tejto organizácie — poskytovaní základného vzdelania pre všetkých. Rok predtým vyhlásili delegáti Generálnej konferencie UNESCO 8. september za Medzinárodný deň gramotnosti. Na Svetovom kongrese ministrov školstva v Teheráne v septembri 1965 účastníci rokovali o odstránení analfabetizmu. Tak vznikol koncept o funkčnej gramotnosti, o gramotnosti ako prostriedku umožňujúcom rozvoj. Zároveň sa zhodli, že 8. september, deň slávnostného otvorenia kongresu, bude vyhlásený za Medzinárodný deň gramotnosti a pripomínať sa bude v každej krajine na svete.
Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z hlavných úloh UNESCO už v roku 1946, keď sa konala prvá generálna konferencia tejto organizácie OSN.
Zdroje:
www.unesco.org
www.un.org