Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: TASR
09.09.2019

Medzinárodný deň gramotnosti je orientovaný na viacjazyčnosť

Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z úloh UNESCO.

Foto: TASR

Paríž/New York 08.09.2019 (TASR)

 Téma Medzinárodného dňa gramotnosti zvolená pre tento rok — gramotnosť a viacjazyčnosť — je príležitosťou nanovo premyslieť základnú dôležitosť jazyka a jazykovej rozmanitosti pre jednotlivcov a spoločnosť. Ako ďalej uviedla Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO), v tomto roku sa Medzinárodný deň gramotnosti, pripadajúci na 8. septembra, bude pripomínať s cieľom podporiť gramotnosť v rámci práva na vzdelanie, ako aj základ na získanie samostatnosti jednotlivcov a inkluzívny a udržateľný rozvoj.

      Napriek dosiahnutému pokroku problémy týkajúce sa nadobudnutia gramotnosti pretrvávajú a sú nimi rozdielnou mierou zasiahnuté jednotlivé krajiny a národy, konštatuje UNESCO. V Paríži sídliaca inštitúcia ďalej podčiarkla, že je dôležité zobrať na vedomie jazykovú rozmanitosť v rozvoji vzdelávania a zvyšovania gramotnosti na zdvihnutie výzvy v súčasnom svete, v ktorom sa stáva viacjazyčnosť čoraz rozšírenejšou v spojitosti so zvýšenou mobilitou ľudí.

      Od roku 1967 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti s cieľom upriamiť pozornosť verejnosti na analfabetizmus a mobilizovať ju, aby sa angažovala v jednom z dôležitých poslaní tejto organizácie — poskytovaní základného vzdelania pre všetkých. Rok predtým vyhlásili delegáti Generálnej konferencie UNESCO 8. september za Medzinárodný deň gramotnosti. Na Svetovom kongrese ministrov školstva v Teheráne v septembri 1965 účastníci rokovali o odstránení analfabetizmu. Tak vznikol koncept o funkčnej gramotnosti, o gramotnosti ako prostriedku umožňujúcom rozvoj. Zároveň sa zhodli, že 8. september, deň slávnostného otvorenia kongresu, bude vyhlásený za Medzinárodný deň gramotnosti a pripomínať sa bude v každej krajine na svete.

      Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z hlavných úloh UNESCO už v roku 1946, keď sa konala prvá generálna konferencia tejto organizácie OSN.


      Zdroje:
      www.unesco.org
      www.un.org

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]