Bratislava 23.08.2019 (Skolske.sk)
Dokonalá konkurencia je založená na niekoľkých predpokladoch. Sú veľmi jednoduché.
Ak má existovať dokonalá konkurencia, tak musí byť veľa výrobcov v jednom odvetví. Napríklad musí byť veľa pestovateľov jahôd. Čím viac je pestovateľov, tým menej sú schopní manipulovať cenou.
Už v predminulom storočí ekonómovia vedeli, že pozitívne stránky podnikania sa môžu prejaviť iba v určitých podmienkach. Ich abstraktným výrazom je predstava dokonalej konkurencie, teda podmienok, ktoré umožňujú analyzovať niektoré skutočnosti v správaní sa organizácií, no v skutočnosti takéto podmienky neexistujú a ani existovať nemôžu. Ďalšou podmienkou dokonalej konkurencie je to, že mnoho firiem vyrába tú istú produkciu. Znamená to, že všetci pestujúci jahody majú rovnaké podmienky pre ich pestovanie.
Okrem iného, všetky firmy, ktoré pôsobia ma trhu, majú rovnaké informácie. Všetci čo pestujú jahody vedia, že na trh majú všetci rovnakú možnosť na trh vstúpiť, ale aj z neho vystúpiť. Okrem toho neexistujú žiadne problémy s tým, aby sa nové firmy dostali na trh. Firmy v dokonalom konkurenčnom prostredí, teda všetky, ktoré pestujú jahody sú ovplyvňované len trhom.
Dokonalá konkurencia - je len teoretický jav a na svete neexistuje nikde vyznačuje sa nasledovnými podmienkami:
a) na trh prichádza veľké množstvo výrobcov so svojimi výrobkami;
b) výrobky sa svojimi vlastnosťami navzájom neodlišujú (spotrebiteľovi je jedno, od koho ich kúpi); c) každý z výrobcov ponúka len nepatrnú časť z celkovej ponuky týchto výrobkov.
Jedinou cestou ako zvýšiť zisk z predaja je neustále znižovať výrobné náklady oproti iným výrobcom.
Dokonalá konkurencia vedie k efektívnosti. Tá znamená, že firmy vyrábajú také množstvo výrobkov, teda pestujú také množstvo jahôd, ktoré práve spotrebitelia chcú.