Bratislava 21.08.2019 (Skolske.sk)
V trhovej ekonomike sú faktory, ktoré ovplyvňujú ponuku a dopyt. Cena nemusí byť tým jediným, čo má vplyv na to koľko sa na trhu ponúka tovarov a služieb, ale aj na to koľko ich chcú ľudia kúpiť.
Prvým faktorom sú príjmy ľudí. Keď majú viac peňazí môžu nakupovať viac. Ak majú na deň je jedno euro viac, môžu si denne kúpiť jednu uhorku. Výnimku tvoria tovary nižších cenových kategórií.
Druhou vlastnosťou, ktorá ovplyvňuje ponuku a dopyt je veľkosť trhu. Čím je väčší trh, tým je väčšia ponuka, a tým je možný väčší dopyt. Ak niekto vypestuje toľko uhoriek, že ich môže vyviezť môže využiť aj dopyt.
Treťou vlastnosťou, ktorá môže ovplyvniť napríklad dopyt, alebo ponuku uhoriek je cena tovaru, ktorý ho môže nahradiť. Ak prudko stúpne cena šalátu, alebo paradajok, dopyt po uhorkách sa môže zvýšiť.
Štvrtým faktorom sú očakávania spotrebiteľov. Ak napríklad ľudia očakávajú, že budú mať vyššie, príjmy, napríklad im oznámia, že im zvýšia mzdu, tak začnú nakupovať viac tovarov.
Piatymi môžu byť aj neekonomické faktory ako napríklad móda, reklama.
Čo môže ovplyvniť dopyt?
Prvou vlastnosťou sú výrobné náklady. Ak napríklad stúpne cena niektorých nákladov, napríklad cena prepravy uhoriek od pestovateľov k konečným spotrebiteľom, konečná cena uhoriek stúpne a zmenší sa dopyt.
Druhou vlastnosťou je zmena cien nahrádzajúcich výrobkov. Ak napríklad klesnú ceny jogurtov, klesne dopyt po tvarohu. Mliekarenské firmy preto zvýšia výrobu jogurtov a znížia výrobu tvarohových výrobkov.
Tretím faktorom, ktorý môže ovplyvniť ponuku a dopyt sú dane, alebo dotácie. Ak majú paradajky väčšie dotácie ako uhorky, paradajky budú mať nižšiu cenu.
Preto sa nedá jednoznačne povedať, že len jeden faktor ovplyvňuje situáciu na trhu. Vždy ich je niekoľko a ich kombinácia môže mať rôzne efekty.
Súvisiace články:
Abeceda ekonomiky – čo je to štátny kapitalizmus