Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Školské.sk
06.08.2019

MENTORING: Žiakov chceme motivovať k lepším študijným výsledkom

Mentor poskytuje podporu v jednom mesiaci 3 rómskym žiakom.

Foto: Ilustračné foto TASR

Bratislava 06.08.2019 (Skolske.sk)

Nadácia Rómsky vzdelávací fond - org. zložka zahraničnej nadácie Roma Education Fund – Roma Oktatási Alap (REF) realizuje od novembra 2018 v troch krajoch (Prešovský, Košický, Banskobystrický) tri samostatné projekty s názvom Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov. „Cieľom projektov je preklenúť nepriaznivé životné situácie a motivovať žiakov základných škôl k dosahovaniu čo najlepších študijných výsledkov a k pokračovaniu štúdia na vyššom stupni vzdelávania,“ uviedol Andrej Belák z REF Slovensko. Projekty podporené Ministerstvom vnútra SR v rámci Operačného programu Ľudské zdroje budú v troch krajoch realizovať do roku 2021.

Nedostatočná saturácia potrebných podnetov zo strany sociálneho prostredia – najbližšej rodiny, nedostatočná podpora rodičov, ktorí vzdelanie nevnímajú ako hodnotu, absencia motivácie k učeniu podporovaná zo strany rodičov, nedostatočná integrácia rómskych žiakov do spoločnosti či traumatizujúci prvý kontakt so školou v dôsledku absencie predškolského vzdelávania – to je len niekoľko príčin neúspechu rómskych žiakov v oblasti vzdelávania.
​​​​​​​

Projekt prostredníctvom dlhodobej, intenzívnej a adresnej mentorskej a tútorskej podpory nadväzuje na identifikované problémy a dokáže prispieť k ich eliminácii. Mentorský a tútorský program pomôže rómskym žiakom dosahovať čo najlepšie študijné výsledky, prekonávať prípadné problémy s učením, zabezpečiť tútorstvo (doučovanie), pomáhať pri sociálnej integrácii žiaka v prostredí školy, ale aj sprostredkovať spoluprácu školy a rodiny žiaka.

Vysvetľuje Viktor Teru, národný facilitátor REF Slovensko.

Program napomôže preklenúť nepriaznivé životné situácie a motivovať študentov k dosahovaniu čo najlepších študijných výsledkov, úspešnému ukončeniu štúdia a k pokračovaniu štúdia na vyššom stupni vzdelávania. „Súčasťou komplexnej podpory mentorov je aj pomoc pri sociálnej integrácií študenta v prostredí školy s cieľom zabrániť predčasnému ukončeniu štúdia,“ doplnil Teru.

Úloha mentora

Podľa Stanislavi Dzuríkovej bol pre úspešnú realizáciu projektu výber dobrých mentorov kľúčový. V každom z troch krajov máme 20 mentorov. „Mentor musí mať aspoň stredoškolské vzdelanie a minimálne dvojročné skúsenosti s prácou s mládežou. Rovnako musí mať znalosť materinského jazyka žiaka,“ vysvetlila.

Každý mentor poskytuje mentorskú podporu v jednom mesiaci trom rómskym žiakom/študentom, ktorí žijú v niektorej z oprávnených obcí. Každému žiakovi sa mentor venuje najmenej 8 hodín mesačne počas minimálne 2 stretnutí. „Mentori pracujú so žiakmi nielen na zlepšení ich prospechu v škole, učia ich aj ako sa správať v rôznych situáciách, ako spracovávať svoje emócie, riešia s nimi ich osobné problémy a dbajú o ich voľnočasové aktivity,“ spresnila.

Podľa Andreja Beláka, mentori svojou prácou podporujú osobnostný rast žiakov, rozvíjajú ich talent, schopnosti a zručnosti. „Snažia sa prebudiť v nich sny a ambície, húževnatosť a vytrvalosť, aby si uvedomili, že môžu prekonať prekážky a niečo dokázať. Zároveň sa žiaci učia systematicky pracovať – pripravovať sa do školy,“ doplnil.

Jedným z mentorov v projekte je aj Rudolf Rusňák z Moldavy nad Bodvou. Pomáha jednému chlapcovi a dvom dievčatám. Pod jeho vedením sa zlepšili ich výsledky na základnej škole. „Deti sa zúčastňujú na rôznych aktivitách, ktoré ich zároveň motivujú k dosahovaniu lepších výsledkov,“ hovorí. Ako ďalej uviedol, viac začali premýšľať nad tým, na akú strednú školu ísť. „Nakoľko majú žiaci veľký potenciál, zamerali sme sa na školy, ktoré im do budúcnosti pomôžu získať dobrú prácu. Pracovali sme na zlepšení ich sebavedomia, poprípade sme spolu navštívili deň otvorených dverí a získali informácie o konkrétnych školách,“ spresnil.

Podľa Rusňáka deťom chýbalo sebavedomie, boli slabší v komunikácii a chýbali im sny o svojej
budúcnosti. „Dvaja žiaci v septembri nastúpia na strednú školu s maturitou, tretia pokračuje v štúdiu v deviatom ročníku základnej školy,“ dodal.

REF má skúsenosti s mentoringom a tútoringom

Cieľom Rómskeho vzdelávacieho fondu je prispieť k zmenšeniu rozdielov vo vzdelávacích výsledkoch
Rómov a Nerómov prostredníctvom programov a krokov, ktoré podporujú kvalitné vzdelávanie Rómov,
vrátane desegregácie vzdelávacích systémov. Okrem finančnej podpory REF poskytuje podporeným
študentom aj mentoring a tútoring, s ktorým má dlhodobé skúsenosti. V školskom roku 2015/2016
koordinoval REF 25 mentorov a 47 tútorov. Program mentoringu a tútoringu bol v rokoch 2016/2017
podporený Úradom Splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity. Počet mentorov bol 12 a tútorov 15.

„V spolupráci s Prešovskou univerzitou sme v roku 2016 vydali publikáciu Mentor ako facilitátor
školskej úspešnosti žiakov z rómskeho etnika na strednej škole. Zároveň sme vypracovali vzdelávací
program pre mentorov, ktorý bol v roku 2015 akreditovaný Ministerstvom školstva SR,“ doplnil Teru.

O REF Slovensko

Nadácia Rómsky vzdelávací fond dlhodobo podporuje postupy a programy, ktoré zabezpečujú
poskytovanie kvalitného vzdelávania pre Rómov vrátane programov zameraných na desegregáciu vo
vzdelávaní. Prostredníctvom svojich aktivít REF podporuje inklúziu Rómov vo všetkých aspektoch
národných vzdelávacích systémov v krajinách Dekády inklúzie Rómov a tiež iných krajinách, ktoré
majú záujem pripojiť sa k tomuto úsiliu. Pobočka REF na Slovensku funguje od roku 2014 a od toho
času poskytuje mentoring a tútoring pre rómskych študentov stredných škôl a zabezpečuje štipendijnú podporu rómskym študentom stredných a vysokých škôl. Od svojho pôsobenia na Slovensku podporili vyše 5773 rómskych detí, 1273 členov Toy Library a 602 rodičov v rámci aktivity Your Story. V rámci stredoškolského štipendijného programu každoročne podporujeme v priemere 300 študentov stredných škôl a takmer 100 študentov vysokých škôl.
​​​​​​​
Fakty:
Názov projektu : Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov z Košického kraja
Kód projektu v ITMS2014+ : 312051Q058
Miesto realizácie projektu :
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Košice II., obec Košice – Luník IX.
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Košice – okolie, obec Moldava nad Bodvou
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Košice – okolie, obec Turňa nad Bodvou
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Malčice
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Nacina Ves
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Trhovište
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Veľké Kapušany
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Rožňava, obec Rožňava
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Sobrance, obec Blatné Remety
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Spišská Nová Ves, obec Bystrany
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Spišská Nová Ves, obec Hrabušice
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Spišská Nová Ves, obec Markušovce
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Spišská Nová Ves, obec Smižany
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Spišská Nová Ves, obec Spišská Nová Ves
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Trebišov, obec Čierna nad Tisou
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Trebišov, obec Kráľovský Chlmec
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Trebišov, obec Leles
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Trebišov, obec Trebišov
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Košice II., obec Košice - Šaca
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Košice okolie, obec Rankovce
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Pavlovce nad Uhom
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Bracovce
Východné Slovensko, Košický kraj, okres Michalovce, obec Žbince
Názov projektu : Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov z Banskobystrického kraja
Kód projektu v ITMS2014+ : 312051Q059
Miesto realizácie projektu :
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Banská Bystrica, obec Banská Bystrica
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Detva, obec Detva
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Lučenec, obec Fiľakovo
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Poltár, obec Kokava nad Rimavicou
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Poltár, obec Poltár
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Revúca, obec Jelšava
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Revúca, obec Revúca
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Revúca, obec Tornaľa
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Rimavská Sobota, obec Hnúšťa
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Rimavská Sobota, obec Klenovec
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Rimavská Sobota, obec Rimavská Seč
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Rimavská Sobota, obec Rimavská Sobota
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Veľký Krtíš, obec Veľký Krtíš
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Zvolen, obec Zvolen
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Zvolen, obec Zvolenská Slatina
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Žiar nad Hronom, obec Stará Kremnička
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Žiar nad Hronom, obec Žiar nad Hronom
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Lučenec, obec Lučenec
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Poltár, obec Cinobaňa
Stredné Slovensko, Banskobystrický kraj, okres Rimavská Sobota, obec Hostice
Názov projektu : Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov
z Prešovského kraja
Kód projektu v ITMS2014+ : 312051Q028
Miesto realizácie projektu :
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Bardejov, obec Lenartov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Bardejov, obec Zborov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Humenné, obec Humenné
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Kežmarok, obec Holumnica
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Kežmarok, obec Krížová Ves
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Kežmarok, obec Rakúsy
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Kežmarok, obec Toporec
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Levoča, obec Levoča
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Levoča, obec Spišský Hrhov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Levoča, obec Spišský Štvrtok
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Poprad, obec Hranovnica
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Poprad, obec Poprad
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Prešov, obec Prešov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Sabinov, obec Sabinov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Snina, obec Snina
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Stará Ľubovňa, obec Podolínec
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Svidník, obec Giraltovce
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Vranov nad Topľou, obec Sečovská Polianka
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Vranov nad Topľou, obec Soľ
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Bardejov, obec Petrová
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Prešov, obec Červenica
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Vranov nad Topľou, obec Hlinné
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Vranov nad Topľou, obec Zámutov
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Vranov nad Topľou, obec Bystré
Východné Slovensko, Prešovský kraj, okres Stropkov, obec Stropkov


Nadácia Rómsky vzdelávací fond – org. zložka zahraničnej nadácie Roma Education Fund – Roma
Oktatási Alap

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]