Bratislava 29.07.2019 (Skolske.sk)
Ponuka je pojem ekonómie, ktorý odráža správanie výrobcu tovarov na trhu, jeho ochotu vyrábať, či ponúkať množstvo tovaru a služieb na určité časové obdobie za určitých podmienok.
Ekonómovia Campbell R. McConnell, Stanley L. Brue a Sean M. Flynn autori diela Ekonómia, s podtitulom Princípy, problémy a politiky poskytujú čitateľom nasledovnú definíciu. Ponuka je škála, ktorá poukazuje na množstvo tovaru alebo služieb, ktoré predajcovia ponúkajú na predaj na trhu za rôzne ceny počas určitého časového obdobia.
Množstvo ponuky, alebo množstvo výroby je množstvo tovaru, ktoré je výrobca tovaru, teda spoločnosť, či firma, pripravený ponúknuť za určitú cenu v určitom časovom období. Veľkosť ponuky je množstvo produktu alebo služby, ktoré je možné v určitom čase predať za určitú cenu.
Pozrime sa na príklad ponuky v reálnom živote, na príklade nakladaných paradajok a uhoriek. Ak niekto vyrobí za týždeň 1 000 fliaš nakladaných uhoriek, tak je to individuálna ponuka jedného druhu konzervovanej zeleniny.
Ak je na trhu aj niekto kto ponúka týždenne 1 000 fliaš nakladaných paradajok, tak je to individuálna ponuka druhej konzervovanej zeleniny. Ak spočítame uhorky a paradajky a na trhu neexistuje žiadna iná konzervovaná zeleniny, tak je tento súčet sumárna, alebo celková ponuka konzervovanej zeleniny. V našom prípade je celková týždenná ponuka 2 000 fliaš konzervovanej zeleniny.
Existuje zákon ponuky. Je to priama závislosť medzi cenou a veľkosťou ponuky tovaru, alebo služby počas určitého časového obdobia. Zvýšenie cien vedie k dodatočnému zisku. Umožňuje to rozšírenie ponuky. Na trh môžu prísť noví výrobcovia a ponúkať nielen uhorky a paradajky, ale aj kapustu, červenú repu, cesnak a iné druhy zeleniny.
Výrobca sa rozhoduje. Koľko tovaru vyrobiť a za akú cenu ho ponúkať. Platia dve zákonitosti. Čím vyššia je cena, tým vyššia je ponuka. Čím nižšia je cena, tým nižšia ponuka.