Bratislava 19.07.2019 (Skolske.sk)
Trhový mechanizmus je vzájomné spojenie a vzájomné pôsobenie hlavných prvkov trhu: dopytu, ponuky, ceny, konkurencie a základných ekonomických zákonov trhu. Trhový mechanizmus funguje na základe ekonomických zákonov: zmien v dopyte, zmien v ponuke, rovnovážnej ceny, konkurencie, nákladov, užitočnosti a zisku.
Hlavnými cieľmi na trhu sú ponuka a dopyt, ich vzájomné pôsobenie určuje, v čom a v akom množstve sa má vyrábať a za akú cenu realizovať. Ceny sú najdôležitejším nástrojom trhu, pretože svojim účastníkom poskytujú potrebné informácie, na základe ktorých sa rozhoduje o zvýšení alebo znížení výroby výrobku. V súlade s týmito informáciami existuje pohyb kapitálu a pracovných tokov z jedného odvetvia do druhého.
Existuje mnoho definícií trhu, veľmi často sa považuje za sféru komoditného obehu alebo za konkurenčný mechanizmus interakcie ponuky a dopytu prostredníctvom cenového systému.
Trh v najširšom zmysle je ekonomický mechanizmus vzájomného pôsobenia medzi výrobcami a spotrebiteľmi tovarov a služieb, v ktorom sa výrobcovia orientujú na dopyt zákazníkov a sami riešia základné problémy ekonomiky:
• aký tovar a v akom množstve vyrobiť;
• ako vyrábať tieto tovary, teda z ktorých zdrojov as pomocou ktorých technológií;
• pre ktorého spotrebiteľa sa vyrába;
Pojem „trh“ v systéme sociálnej reprodukcie zahŕňa štyri hlavné oblasti hospodárskej činnosti: výroba, distribúcia, výmena, spotreba.
Zakladateľom teórie trhu je zástupca klasickej ekonomickej školy Adama Smith, Ten najprv poukázal na dôvody vývoja tovarových vzťahov, a teda na trh. Takýto dôvod Adam Smith považoval obmedzené ľudské produktívne kapacity, ktoré možno zvýšiť prostredníctvom sociálnej deľby práce, čo v konečnom dôsledku vedie k vzniku výmeny a vytváraniu trhu.
Súvisiace články:
Abeceda ekonomiky – trh ako organizácia
Abeceda ekonomiky – čo je to výmenný obchod