Oficiálny portrét prezidenta SR je možné objednať TU
Autor textu: Vladimír Bačišin
18.07.2019

Abeceda ekonomiky – trh ako organizácia

TASR prináša seriál základných informácií o ekonomike.

Foto: Pixabay

Bratislava 18.07.2019 (Skolske.sk)


rh sú procesy a postupy. Zabezpečujú výmenu medzi kupujúcimi, teda spotrebiteľmi a predajcami, dodávateľmi určitého tovaru a služieb. Všetky trhy majú určitý spôsob organizácie.

Trh je napríklad to, keď niekto predáva jablká a niekto ich kupuje. To, že dôjde k výmene jabĺk za peniaze, je trh. Jablká sa dajú predávať pred domom pestovateľa, ale aj tak, že pestovateľ ich ponúkne a predá na tržnici, alebo využije služby maloobchodných predajní.

Trhy môžu mať mnoho podôb. Jedným z hlavných kritérií trhu je sloboda konania účastníkov. Ak existuje sloboda výmeny, automaticky to zabezpečuje prítomnosť hospodárskej súťaže. Čím väčší je počet predávajúcich, tým vyššia je konkurencieschopnosť trhu. Trh s jedným hlavným predajcom a niekoľkými kupujúcimi sa nazýva monopol. Trh je jedným z najväčších kupujúcich a niekoľkých predajcov - monopson. Ak je jeden predávajúci, alebo jeden kupujúci, vytvára sa nedokonalá konkurencia.

Prvýkrát podrobný opis a analýzu voľného trhu urobil španielsky a peruánsky právnik a ekonóm Juan de Matenzo v druhej tretine 16. storočia. Vo svojej teórii subjektívnej hodnoty rozlišuje prvky ponuky a dopytu na trhu. Matenso používa termín "súťaž" na opis súperenia na voľnom trhu. Týmto spôsobom definuje pojem verejného obchodu.

Predmetom trhu sú majitelia tovarov, poskytovatelia služieb, majitelia peňazí. Objekty trhu - materiálne tovary, výrobné faktory, zdroje, tovary a služby, o ktorých trhové subjekty vstupujú do interakcie, v trhových vzťahoch. Formy organizácie trhu sú tržnica, obchod, aukcia a iné sociálne inštitúcie.
​​​​​​​
Trh - kategória ekonomiky výmeny tovarov, súbor ekonomických vzťahov založených na pravidelných výmenných transakciách medzi výrobcami tovaru (služieb) a spotrebiteľmi. Výmena sa zvyčajne uskutočňuje na báze dobrovoľnosti formou rovnocennej výmeny tovaru za peniaze (obchod) alebo tovaru za tovar (výmenný obchod). S voľným prístupom na trh, tak výrobcov, ako aj spotrebiteľov, sa výmena uskutočňuje v konkurenčnom prostredí.

Súvisiace články:
Abeceda ekonomiky – čo je to výmenný obchod​​​​​​​
Abeceda ekonomiky – čo je to služba​​​​​​​
Abeceda ekonomiky – čo je to tovar​​​​​​​



pic
Foto: Pixabay

November 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
-
Napíšte nám [email protected]